100 dagen trainen voor een SNELLERE 10 km ?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Chrisvp

100 dagen trainen voor een SNELLERE 10 km ?

Bericht door Chrisvp »

Voor mij is dit 100 dagen programma niet geschikt gebleken. Ik loop al jaarlijks 1-2 marathons en word niet sneller van deze opbouw. Gewoonlijk loop ik al meer dan in de laatste weken van dit schema. Tussendoor al eens een virtuele 5 of 10 km wedstrijd erbij gelopen. Niet sneller gelopen dan anders.
Met extra trainingen op de trainingsvrije dagen die ik absoluut niet overdreef in lengte of snelheid, had ik er eigenlijk geen lol in en ook geen profijt. Lastig is ook dat op hartslag lopen voor mij zinloos is omdat mijn vorige en nieuwe Garmin mijn hartslag 50-100 slagen hoger weergeeft dan normaal (vergeleken met ook dragen van een polar en met onderweg handmatig 10 seconden tellen). Mijn pols is van normale omvang. Daarom gebruik ik STRYD. Maar ja, dat snap ik nog niet geheel, hoe alle voorgeschreven hartfrequenties om te zetten. Ben gaandeweg gestopt met registreren. Alles op gevoel. Op basis van mijn ervaring ben ik er van overtuigd dat het niet verbeteren van mijn 10 km tijd niet met dit programma mogelijk is, vanwege mijn loopervaring. Voor mensen die nog nooit of een enkele keer de 10 km hebben gedaan is het w.s. wel effectief.
RunningRob - Sportrusten

Re: 100 dagen trainen voor een SNELLERE 10 km ?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Chris,

Jammer dat het 100 dagen programma niet brengt wat je ervan verwacht. Volg je hart!
Ik hoop dat de Stryd je verder brengt, je hoeft hier niet je hartslagfrequenties om te zetten, Stryd bepaalt zelf aan de hand van je trainingsresultaten je vermogenszones.
Wel is het zo dat als je op hartslagzone loopt, er 5 zones worden weergegeven waarbij de grens tussen de 4e en de 5e zone je omslagpunt is, dus je hebt 1 zone boven je omslagpunt.
Bij Stryd ligt je Critical Power (vergelijkbaar met je omslagpunt) tussen de 3e en de 4e zone, dus bij Stryd heb je nog 2 zones boven je "omslagpunt".

Verder herken ik wel enigszins je kritiek op het 10km schema, dat is inderdaad meer gericht op beginners dan ervaren lopers. We zijn ook bezig het aantal schema's uit te breiden, zodat we ook ervaren lopers of mensen die voor een snelle 10k willen trainen van dienst te kunnen zijn.

Dank voor je berichtje, succes met je verder loopcarrière!

Blijde groet,
Rob
Chrisvp

Bericht door Chrisvp »

Dank je Rob, voor je toelichting op Strydzones. Ik volgde deels de Stryd aanbevelingen, maar kon de hf-aanbevelingen in het sportrusten schema niet omzetten in vermogen.
Koendoetsport

Bericht door Koendoetsport »

Hoi Rob,

ik heb na 3x sportrusten trainingsplan onlangs ook een Stryd aangeschaft. Net een 10K programma gestart, ben nog wat aan het wennen. Ik was nieuwsgierig of ik nog iets scherper kan lopen. De trainingsvariatie bevalt wel. Vraag: Ik merkte vandaag bij analyse dat met wattage in de snelle tempostukken heel laag uitvalt, nochtans op die stukken regelmatig gecheckt en toen bleek mijn wattage binnen en soms zelfs boven de range. Valt dit meer voor? Herkennen jullie dit euvel?
Nog een tweede vraag: op 11/11 loop ik de marathon in Antwerpen. Is nu trainen voor die snelle 10 een goed idee? Ik zou begin juni starten met de marathontraining..

Alvast hartelijk dank! Groeten Koen
RunningRob - Sportrusten

Hoi Koen,

Ik begrijp niet helemaal je vraag..
Koendoetsport schreef: 17 mar 2021, 21:05 Net een 10K programma gestart,
Stryd of Sportrusten schema?
Koendoetsport schreef: 17 mar 2021, 21:05 Valt dit meer voor? Herkennen jullie dit euvel?
Bedoel je dat je veel variatie in Wattage hebt tijdens het lopen? Want dat is wel iets dat ik zelf ook merk. Het vermogen van de Stryd fluctueert soms best wel terwijl je voor je gevoel een constant tempo loopt. Ik heb ze hier wel eens op aangesproken maar kreeg hier niet echt een duidelijk antwoord op.
Koendoetsport schreef: 17 mar 2021, 21:05 Is nu trainen voor die snelle 10 een goed idee?
Het is altijd goed, ook voor de motivatie, om af te wisselen in doel en schema, dus helemaal prima om nu even voor een snelle 10K te gaan trainen.

Blijde groet,
Rob
Koendoetsport

Hoi Rob

Bedankt om mee te denken! Na een veldtest in Haarlem trainde ik via Sportrusten al 3 x voor resp. Halve en hele marathon en een keer voor de 10km. Nu een programma van Stryd aan het testen voor die snelle 10 dus :-)

Ik merkte naast fluctuaties in vermogen tijdens het lopen ook iets geks bij de analyse nadien: tijdens de tempostukken loop ik binnen soms zelf boven de doelrange, bij weergave in de app worden die stukken een flink stuk lager getoond, niet eens in de buurt van de ondergrens van de range..
Kan ik een screenshot van de bewuste training delen?

Groeten Koen
RunningRob - Sportrusten

Hoi Koen,

Ah, ik begrijp je. Dat herken ik niet zo. Als ik mijn training bekijk zie ik wel een redelijk grillige lijn, maar als ik in een zone loop dan zie het gemiddelde wel in die zone liggen.

Ik ben wel benieuwd naar je grafiek. Als je antwoord geeft op de vraag zie je een tab met "Bijlagen" staan, daar kun je een bestand uploaden. Als je dit gedaan hebt kun je kiezen om het bestand in de tekst in te voegen, als dit voorbeeld:
Schermafbeelding 2021-03-18 192843.gif
Schermafbeelding 2021-03-18 192843.gif (17.2 KiB) 966 keer bekeken
Ik ben benieuwd,

Blijde groet,
Rob
Koendoetsport

Hoi Rob ik probeer de sreenshots up te loaden. Bedankt alvast om eens mee te kijken!

groeten Koen
Bijlagen
grafiek.PNG
grafiek.PNG (100.8 KiB) 959 keer bekeken
splits.PNG
splits.PNG (32.59 KiB) 959 keer bekeken
Koendoetsport

Dag Rob, het lijkt opgelost, wellicht iets eenmalig...

Groeten Koen
RunningRob - Sportrusten

Ah, Koen,

Ik heb vanochtend zelf even een test gedaan met een paar intervallen, maar daar kreeg ik dus niet zulke vreemde pieken.
Goed te horen dat het probleem zich opgelost heeft.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie