Snelheid behouden?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Edith Bronkhorst

Snelheid behouden?

Bericht door Edith Bronkhorst »

Hoi hoi,

Met het vorige programma, het 100 dagen-10km-schema, ben ik een minuut per km sneller geworden. In dat schema loop je ook regelmatig een hartslag richting je omslagpunt.

In mijn nieuwe schema, het 100 dagen-halve marathonschema (nu dag drie), zie ik die uiterste hoge hartslag niet terugkomen.
Ik begrijp dat ik naar een doel toewerk waar ik lang zo hard niet kan lopen als op de 10 km, maar ik vraag me nu wel af of ik mijn snelheid niet ga verliezen.

Wat is daarover jullie visie?

Loopgroet,

Edith
RunningRob - Sportrusten

Re: Snelheid behouden?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Edith,

Het klopt dat je minder vaak hoog D3 loopt, omdat je toewerkt naar de halve marathon. Je zult zien dat je juist op deze hartslag sneller zult worden.

Verder loop je iedere 3 weken een 10k voluit. Als het goed gaat loop je die rond je omslagpunt (of in ieder geval hoog D3).
Overigens horen we vaak dat mensen die het halve of hele marathonschema volgen ook een PR lopen op de 10km. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat je wel (veel) meer kilometers gaat maken per week.

En mocht je toch graag een training wat sneller willen doen, is het geen probleem om je intensieve training (dus die met de hoogste hartslag uit je schema) nog wat hoger in hartslag te doen.

Blijde groet,
Rob
Edith Bronkhorst

Re: Snelheid behouden?

Bericht door Edith Bronkhorst »

Ah, duidelijk, Rob.

Dankje voor je reactie, groet,

Edith
Plaats reactie