trainingsplan voor 3 evenementen binnen 2 maanden

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marieke7323

trainingsplan voor 3 evenementen binnen 2 maanden

Bericht door Marieke7323 »

Hallo Koen of Rob,
Welk programma ga ik trainen? met welke einddatum en hoe ga ik naar het volgende evenement?
dank Corona zijn mijn loopevenementen vorig jaar uitgevallen. De startnummers mochten naar het volgende jaar, maar er is nog steeds corona.
De halve Marathon, eigenlijk een April loop vindt 22-8 plaats.
De 25 km van Berlijn, een Mai loop vindt 10-10 plaats
en de marathon van Berlijn vindt 26-9 plaats.
Voor de halve marathon vinden er twee 10 km lopen plaats.

Vorig jaar was het plan de halve en de 25km zo hard mogelijk en de M onder 4 uur.
Het jaar daarvoor liep ik de M in 4.30 uur. de Halve in 1 uur 52 en de 10km onder de 50 Minuten.

ik vind het lastig zonder evenementen met sportrusten te trainen, maar ik train natuurlijk wel! Ik loop 3 tot 4 keer in de week. totaal ca.30 km. 1 keer in de maand een Halve Marathon als training. Verder loop ik een beetje op gevoel, maar doe ook ca. 1 keer per week interval of intensief.
Ook kost deze coronatijd veel energie en heb ik veel stress en voel ik me ondanks dat ik niet minder train niet echt fit. terwijl het in het midden of aan het eind van de training vaak meevalt, maar aansluitend ben ik wel weer heel moe. Mijn rusthartslag is goed en stabil.

samenvatting van de vraag. Welk Programma passt het beste nu bij mij? 4 weken na de Halve Marathon is de Marathon, een weer twee weken later een 25 Km Loop.

Grootste doel is, denk ik de Marathon onder de 4 uur!

Ik ben benieuwd naar je advies.

sportive groet uit Berlijn

Marieke
RunningRob - Sportrusten

Re: trainingsplan voor 3 evenementen binnen 2 maanden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

Een herkenbaar probleem. Ik heb in het begin van de coronaperiode, toen het er nog op leek dat bepaalde evenementen in het najaar (van 2020) nog door zouden gaan mij daarop gericht en ook daarna getraind, echter toen het ene na het andere evenement werd afgelast heb ik de schema's losgelaten en ben gewoon gaan doen waar ik zin aan had. Daarbij wel ervoor gezorgd een afwisseling erin te houden. Dus de ene keer lekker vogels kijken, de andere keer een interval en de dan weer eens een extra lange duurloop in D2, net waar ik die dag zin aan had.

Verder zie ik nu hetzelfde probleem dat het merendeel van de voorjaarsklassiekers naar het najaar worden verplaatst, zodat het waarschijnlijk toch kiezen wordt...

Als je toch een schema wilt gebruiken zou ik een weekschema hanteren van 1 of 2 trainingen in D2, 1 training vogels kijken en een training in D3 of interval. Dat is prima om je conditie vast te houden of te verbeteren. Als weekvolume kun je gewoon de afstand gebruiken die je nu al loopt in de week.
Als je weet wanneer je marathon is kun je hier je einddatum voor het marathonschema op instellen en 100 dagen voor deze datum weer het marathonschema oppakken.
Marieke7323 schreef: 07 mar 2021, 21:27 Ook kost deze coronatijd veel energie en heb ik veel stress en voel ik me ondanks dat ik niet minder train niet echt fit.
Doe je ademhalingsoefeningen? Dit helpt je om stressklachten te verminderen. En verder weet ik niet of je open staat voor meditatieoefeningen, anders zou je het "Tem je brein" programma kunnen proberen (misschien doe je dat al....)

Succes!
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Marieke7323

Bericht door Marieke7323 »

Hoi Rob,

dus trainingsplan voor de hele, en de halve Marathon loop, die 4 weken voor de hele plaats vindt als trainingsloop lopen. Kan ik dan wel voluit gaan of liever niet?

Bedankt voor je reactie

groet en we houden vol

Marieke
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marieke,
Marieke7323 schreef: 07 mar 2021, 23:02 dus trainingsplan voor de hele, en de halve Marathon loop, die 4 weken voor de hele plaats vindt als trainingsloop lopen. Kan ik dan wel voluit gaan of liever niet?
Ik begrijp je vraag, daar gaf ik inderdaad niet duidelijk een antwoord op. Je kunt de halve marathon op marathonhartslag doen, dan staat deze in dienst van de hele. Maar ik kan mij voorstellen dat dit een opgave is, ik heb zelf ook wel eens een halve marathon op marathonhartslag (tijdens een wedstrijd) en dat beviel mij helemaal niet, dus ik mij goed voorstellen dat je uiteindelijk toch sneller gaat.
Normaal gesproken ben je in 4 weken wel weer goed hersteld voor de marathon, dus op zich zal het geen probleem zijn.

Ik zou wel even een slag op de arm houden wat betreft die 25km loop. Dat is wel snel na de marathon. Aan de andere kant heb je nu wel een lange aanloop naar de marathon toe, en je bent een ervaren lopen, dus op zich zou je het wel aan moeten kunnen maar ik zou die beslissing pas op het laatste moment nemen.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Bianca75

Bericht door Bianca75 »

Bedankt Marieke voor je vraag en Rob voor je antwoord. Daar heb ik het antwoord op mijn vraag deels in gelezen.
Ik heb net vandaag 100 dagen 10 km afgerond. 1:19:53 als tijd. Ik wil in oktober de halve van Amersfoort gaan doen.
Jouw advies om de trainingen per week af te wisselen met vogels kijken en D1/D2 ga ik hanteren. Dan kijken of de 10 iets meer comfortabel wordt. Van daaruit toch iets uitbreiden richting de 15. Met ademhalingsoefeningen mijn hartslag lager proberen te krijgen, die is en blijft sky high. Dat 'moet' ik loslaten. En dan? Dan kijk ik wel hoe ik ervoor sta 100 dagen voor de halve in oktober. Eerst maar eens blijven rennen, afwisseling, conditie behouden en iets verbeteren en stress de baas blijven. 4x in de week rennen is op dit moment voor mij geen goed plan gezien andere verplichtingen. 3x is te doen. Bedankt voor deze topic! en Marieke veel succes met de gave runs die je in het verschiet hebt!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Bianca,

Gefeliciteerd met je prestatie! :D Hulde!

Wat je kunt doen als vervolg is gewoon je 3 trainingen blijven lopen maar wel je weektotaal iedere week met 1km verlengen, En dan inderdaad afwisselend in D2, D3 en vogels kijken lopen. Dan loop je op een gegeven moment vanzelf een keer de 10. En als je 10k in je trainingen kunt lopen dan kun je ook een wedstrijd van 15k aan :-)

Blijde groet,
Rob
Bianca75

Bericht door Bianca75 »

Dank je wel Rob voor je reactie! Ik ga op die manier lekker verder naar mn volgende doel :) sportieve groet ;)
Bianca75

Bericht door Bianca75 »

Change of plans:
Oké. Ik ga het gewoon doen. Ik ga met 100 dagen beginnen voor de halve. Kijken of het haalbaar is, 4x in de week. We gaan tenslotte het zonnigere, langer licht seizoen in. We zullen zien! Doel: een halve in trailvorm, dus onverhard, focus op kilometers, niet op snelheid. Als tussendoel richting het najaar waar een halve op asfalt het doel is. ... ... zin in!!!
RunningRob - Sportrusten

Dank voor de update!

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie