Hartsalg waarden boekje marathonrevolutie

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jolandamik

Hartsalg waarden boekje marathonrevolutie

Bericht door jolandamik »

Na het invullen van mijn schema zie ik andere hartslagwaarden dan in het boekje van de marathonrevolutie. Mijn schema: Omslagpunt 183, 10km tijd 53 minuten. Boekje geeft aan marathon HS 152, maar dat zie ik nergens terug in mijn schema.
Graag uitleg.
Groet Jolanda
Maarten - Sportrusten

Re: Hartsalg waarden boekje marathonrevolutie

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Dag Jolanda,

Dank voor je bericht. Dat klopt, welke waarden staan in je schema?

Marathonhartslag is meer een zone dan 1 hartslag. Dat staat ook beschreven.
In het boekje staat 1 hartslag, anders wordt het heel onoverzichtelijk.
In het programma/ schema kunnen we meerdere hartslagen meegeven. Dat schema is dus net wat persoonlijker.

Succes en blije groet,
Maarten
jolandamik

Re: Hartslag waarden boekje marathonrevolutie

In mijn schema zie ik 3 hartslagwaarden staan; 159, 154 en 149. Dus geen 153.
Wat kan ik dan aanhouden voor mijn marathonhartslag? Tussen 154 en 159 neem ik aan.
Gr Jolanda
Katsirema

Bericht door Katsirema »

Het zijn toch gemiddelde waarden?
Als je 10km loopt met een gemiddelde van 154 slagen, begin je met rustig inlopen ongeveer 1-1.5km dan start je je 10km.
In het begin zal je niet meteen op 154 zitten, maar bijv. 148 slagen. Dan ga je na langzaam naar de 154. je loopt dan steeds ongeveer het zelfde tempo. Hoe beter je uithoudingsvermogen wordt, hoe langer je het zelfde tempo kan volhouden op 154 slagen.
Aan het einde zal je hartslag wat hoger worden dan de 154, bij het zelfde tempo. en zo kom je gemiddeld uit op ongeveer 154.
Blijf je aan het einde op een hartslag van 154 lopen dan zakt je tempo waarschijnlijk.
jolandamik

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is wat mijn marathon hartslag is op basis van de drie hartslagen in mijn schema, zoals boven benoemd.
En het is juist niet de bedoeling dat je op het einde rustiger gaat lopen, maar juist je tempo vast kunt houden lijkt me.
Jolanda
Katsirema

Bericht door Katsirema »

Je zal aan je trainer moeten vragen wat ie belangrijker vind, het zelfde tempo lopen, met als gevolg als je vermoeid raakt een oplopende hartslag, of de zelfde hartslag blijven lopen lopen.
Als je je omslagpunt weet moet je daar ongeveer 92 tot 94% van nemen dat is je marathon hartslag.
Hou er wel rekening mee, dat naarmate je beter getraind bent, je omslagpunt stijgt.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Jolanda,

Je marathonhartslagen zijn 149 en 154. Dat is de zone waarbinnen je de marathon zou moeten kunnen volbrengen. De 159 gebruik je voor je intensieve training. De waarden kunnen worden aangepast als je een andere 10km tijd invult in je schema.

Tijdens de training laat je je hartslag rustig oplopen tot de gevraagde waarde en deze houd je vast tot je de afstand hebt volbracht. Zoals Katsirema ook beschrijft.

Je loopt dus 3x in de week op een andere hartslag.

Tijdens de marathon zelf houd je de laagste waarde als richtpunt aan, en deze mag dan oplopen tot de hoogste. Dit houd je vol tot de 30km en dan mag je los gaan als je voelt dat je nog harder kunt :-)

Is dit het antwoord dat je zocht?

met blijde groet,

Rob
jolandamik

Helemaal duidelijk nu, dank je wel!
Plaats reactie