Koud douchen, aangepast

Plaats reactie
Chrisvp

Koud douchen, aangepast

Bericht door Chrisvp »

hallo,
ik ging deze namiddag onder de koude douche staan. Eerst afdouchen vanwege een loopje van een half uur ervóór. Dus daarna meteen geheel opendraaien naar koud (met de knop kan ik van heel heet naar heel koud draaien). Een minuut lang diep inademen door de neus, langer uitademen door getuite lippen en even een paar seconden vasthouden. Toen dat goed ging, in één keer de knop helemaal naar de ijskoude kant. Ik schrok mij wezenloos en mijn adem stokte en ik kon eenvoudig niets meer. Dus....snel gestopt. Opnieuw. Ademhaling zoals zou moeten, en dan steeds om de 3-4 seconden een klein slagje kouder. 6 slagjes in totaal. Het laatste slagje dus ijsijsijs-koud. Die duurde slechts 2 seconden. Daarna gestopt. Mijn ratio zegt: gewoon verknald, èn....: mooi opgelost, morgen beter, of hetzelfde. Ik hoop dat deze ellende niet meer dan een 4 dagen worstelen wordt. In het boek staat, dat je 3-4 dagen nodig hebt om het te kunnen verdragen, ermee om te gaan. Met stapjes zal het vast veeeeel langer duren.
Wat heb ik mijzelf aangedaan.
Harriet Duif

Re: Koud douchen, aangepast

Bericht door Harriet Duif »

Hoi Chris,

moedig hoor, helemaal in 1x keer.
Het heeft mij enorm geholpen om de zgn sauna methode te gebruiken. Beginnen bij je linkervoet, buitenkant been omhoog, binnenkant been naar beneden, linkerhand, buitenkant arm in de richting van je schouder, binnenkant arm weer terug naar je hand. Herhalen voor de rechterkant van je lijf. Dan je gezicht, schouders , voorkant en achterkant van de romp. Dit kan je zo snel of langzaam doen als je wilt. Zal ongeveer 30 seconden duren.
Mijn volgorde zal misschien anders zijn dan op de posters bij de sauna, maar in de loop van de tijd ben ik er op deze manier aan gewend.

Vanochtend heb ik dus voor het eerst de koude douche 1 volle minuut over mijn lijf laten gaan nadat ik de bovenstaande volgorde had gedaan. Is ff schrikken, toch nog. Maar lijkt me beter te doen dan in 1 keer voluit.

Ik heb er alle vertrouwen in dat ik in de loop van deze maand gewend raak aan 3 minuten! En een dipje in natuurwater.

Succes, Harriet
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Chris,

Je mag echt opbouwen he?
De aanmoediging van Harriet is een prima stap om in te zetten.

groetjes Janneke
Chrisvp

Bericht door Chrisvp »

dank je wel Harriët en Janneke, ik ga het vanavond proberen van teen omhoog naar kruin.
Janneke - Sportrusten

en Chris??

Hoe is dat gegaan?
Chrisvp

Bericht door Chrisvp »

Koud douchen is een drama, het lukt niet. Vanavond tot mijn billen koude douche gelukt, de rest erboven: lauwe douche. Van de week dacht ik dat dat wel het geval was, maar, w.s. zat er nog warm water in de leiding. Om mijzelf op te jutten heb ik mij aangesloten bij een rundiprun-groep. Zij doen het wekelijks samen, nu in een wak van het Rutbeek bij Enschede. Ik ga morgen kijken hoe ze het doen. Maar geen haar op mijn hoofd die kopje onder wil gaan.
Janneke - Sportrusten

kopje onder is ook echt niet nodig.

Met de rest van je lijf in de kou geeft effect genoeg ;-)

Groetjes en veel plezier,

Janneke
Plaats reactie