bijna klaar...ook hier wisselend resultaat en nog veel vragen

Plaats reactie
Nicole-always on the run -

bijna klaar...ook hier wisselend resultaat en nog veel vragen

Bericht door Nicole-always on the run - »

Goedenavond,
Ik heb er nu ook bijna 30 dagen op zitten en ik ben wisselend enthousiast over het resultaat. Dat heeft grotendeels met mijn inzet te maken (denk ik); in de weekenden heb ik de teugels laten vieren en het ‘eetraam’ verruimd en meer gesnoept van bv nootjes en een stukje kaas en soms een koekje (fout….). Ik heb aan ‘dry-january’ gedaan en dat is wel gelukt… Helaas ben ik niks afgevallen en is mijn buikomvang niet veranderd. En ik had echt gehoopt om 2-3 kilo af te vallen. Ik loop 2 a 3 keer per week hard; eigenlijk altijd op nuchtere maag en ik wandel bijna dagelijks naar mijn werk (2 x 25 min).
Ook ben ik nu een anderhalve maand aan het koud douchen en dat vind ik echt heerlijk inmiddels; dat geeft een enorme energie-kick in de ochtend.

Ik heb een paar vragen:
- Niet snoepen vind ik in het weekend lastig; soms pak ik ook wel eens wat zoets…..nog tips hoe je dat achterwege kan laten (behalve op wilskracht)
- Ik ben 50 en zit in de overgang; overal lees je dat je dan minder voeding nodig hebt en dat je porties kleiner mogen vanwege de verandering in hormonen en het makkelijker aankomen; zou dat nog van invloed zijn op het niet afvallen met vasten?
- ik heb een schildklieraandoening (Graves); dat weet ik sinds oktober; mijn waardes zijn inmiddels goed en ik moet daar dagelijks op nuchtere maag medicijnen voor innemen; dat heb ik gedaan in de ochtend na opstaan; terwijl ik pas mijn eerste maaltijd gebruik tussen 12.00 en 13.00; zou dat van invloed zijn op het niet afvallen en het doorbreken van de tijd dat je vast?

Ik weet even niet goed hoe ik verder moet gaan…..ik hoor graag jullie ideeën hierover.
Bedankt voor alle filmpjes en informatie!
Groetjes Nicole
Krista Voorham

Re: bijna klaar...ook hier wisselend resultaat en nog veel vragen

Bericht door Krista Voorham »

Hoi Nicole,
Je hebt 3 challenges ‘tegen’ jezelf tegelijkertijd: dat is toch ook al knap.
En als je dan optelt wat er wél lukt, sta je met niet drinken en koud douchen nog altijd 2-1 voor toch?
Zonder gekheid, ik begrijp dat je die 2-3 kilo had gehoopt. Ik lees dat jij ook voorheen al flink bewoog. Dat deed ik ook al en soms krijg ik dan het idee dat wij daardoor nog moeilijker afvallen. Soms voelt het niet eerlijk: iemand gaat meer bewegen en valt af, terwijl wij daar geen knop meer hebben om aan te draaien.
Wat betreft je vragen, die vast nog wel vanuit Sportrusten ook worden beantwoord:
1. maak in het weekend een bananencake (en noem het voor het psychische effect ook gewoon cake en geen brood) van 3 goed rijpe bananen, 3 eieren en 100 gr amandelmeel
2.daar wil ik niet over nadenken :shock: ik ben 48, nog niet in de overgang maar nu al ‘bang’
3.ik ken die aandoening niet, maar moet de medicatie direct na opstaan of kun je dit ook bv. tussen 11-12u nemen zodat je langer nuchter kunt zijn, maar nog wel vóór de maaltijd zit?
Succes!
Krista
Janneke - Sportrusten

Re: bijna klaar...ook hier wisselend resultaat en nog veel vragen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Nicole,

Jeetje, wat werk je hard en wat doe je hard je best om kilo's kwijt te raken.
Is er ook ruimte voor ontspanning? Als ik je bericht lees, voel ik de frustratie en dat vind ik heel vervelend voor je.
Periodiek vasten is iets van de lange termijn. Je lijf moet altijd wennen aan een nieuwe situatie. Doe je teveel tegelijkertijd dan kost het meer energie dan het oplevert. Met tot gevolg: stress in je lijf die je niet 1-2-3 opmerkt maar die er wel voor zorgt dat je constant verlangt naar eten.

Je medicatie kan van invloed zijn, je gebruikt de medicatie nog niet heel lang, je lijf is nog bezig om daar de balans bij te vinden.
Ik zou je echt willen motiveren om de tijd te nemen. In het weekend gewoon één dag te 'zondag-en': dus lekkere dingen eten die voelen als een traktatie want dat hoort gewoon bij het leven.

Als je ouder word, heb je inderdaad minder voeding nodig, maar als je onopgemerkte stress in je lijf hebt, blijf je verlangen naar eten omdat je suikerverbranding de boventoon voert.

Eet je genoeg vetten tijdens je maaltijd? Vis, noten, avocado, olijfolie? Die kun je lekker gebruiken, erg fijn voor je hormonen en ook nog eens verzadigend.

groetjes Janneke
Plaats reactie