's Avonds sporten / aantal kcal

Plaats reactie
Astrid Koedam

's Avonds sporten / aantal kcal

Bericht door Astrid Koedam »

Beste allemaal,

Mijn eerste vraag gaat over het 5 kilo kwijt programma in combinatie met 's avonds (na het avondeten) sporten.
Vanwege de lockdown/kleine kinderen thuis kan ik noodgedwongen alleen maar 's avonds rond een uur of 19.30 hardlopen. Dat is ruim na ons avondeten rond 17.00 (kleine kinderen :mrgreen: ). Is het aan te raden om daarna nog iets te eten (eiwitten?) of is het geen probleem om niks meer te eten? Ik heb het nog niet uitgeprobeerd ;) . Ik moet nog beginnen met het programma en het zal sowieso flink wennen zijn om naar 'slechts' 3 goede maaltijden te gaan, normaal graas ik de hele dag door tussendoortjes. En cappucino's met sojamelk. 8-)
Toevoeging: ik ben aan het opbouwen na een blessure en daarom begonnen met een 5-km opbouwschema dus erg intensief hardlopen is het niet. Op andere dagen doe ik regelmatig een HIIT training. Daarvoor geldt dezelfde vraag. Volstaan 3 maaltijden?

De tweede vraag: doordat ik zoveel tussendoor snack kom ik normaal al gauw op 9 of 10 eetmomenten (als je elke hap fruit, elke soja cappucino etc, meetelt als eetmoment). Mijn 3 hoofdmaaltijden zijn normaal relatief licht in calorieen. Ontbijt ruim 300 kcal, lunch ook, avondeten 400 tot 500 max.
Dan zou ik maar op 1100 kcal uitkomen en dat lijkt me zeer ongezond. Is er een bepaald aantal kcal dat wordt aangeraden als je ze verdeelt over 'slechts' 3 maaltijden? Bijvoorbeeld elke maaltijd rond de 500/600 kcal? Zodat je in ieder geval genoeg kcal binnen krijgt om je basaalmetabolisme (BMR) op peil te houden? Bij mij is dat ruim 1600 kcal. Als ik veel lager ga eten dan val ik uiteraard snel af, maar dan doe ik volgens mij mijn lichaam ook te kort. Ik heb in de theorie over het 5 kilo kwijt programma nog niets gelezen over aantal kcal, dus ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Bedankt alvast voor jullie reactie!

Groetjes uit Dresden, Astrid
Janneke - Sportrusten

Re: 's Avonds sporten / aantal kcal

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Astrid,

Bedankt voor je bericht.

Na het sporten heb je geen extra eiwitten nodig om als vierde eetmoment toe te voegen. Als je gedurende de dag genoeg eiwitten binnenkrijgt, haalt je lijf de benodigde eiwitten uit het aangelegde voorraadje.

1600 kcal is inderdaad wat aan de korte kant, we raden aan om je maaltijd goed te vullen en te eten tot je verzadigd bent, we tellen bewust geen kcal omdat je wil gaan aanvoelen wat je nodig hebt.
Eet dus genoeg en probeer te voorkomen dat je gaat overeten.
Je zult aan het begin best wat moeite hebben met drie eetmomenten, maar binnen een paar weken wordt dat echt veel beter en merk je dat je meer energie gaat overhouden.

Groetjes Janneke
Plaats reactie