Rust hartslag van Fitbit

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
KIGO

Rust hartslag van Fitbit

Bericht door KIGO »

Goede middag,
Ik ben sinds gisteren begonnen met het 100dagen programma voor de halve marathon.
Nou wordt er gevraagd om mijn rust hartslag op te meten.
Mag dit ook mijn rust hartslag zijn die mijn fitbit aan het einde van de dag aangeeft? Of moet ik echt het op een vast moment meten?
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Kim Godschalk
KIGO

Re: Rust hartslag van Fitbit

Bericht door KIGO »

Kan iemand hier mij mee helpen?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi KIGO,

Het lukt niet altijd om iedere dag te reageren, maar meestal heb je wel binnen 48 uur antwoord :)

Maar even een antwoord op je vraag:
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je Fitbit je rusthartslag vast stelt, maar als dit over een langere periode een constant getal is, zeg binnen 5 slagen, dan kun je deze waarde nemen.
Als je dan een rusthartslag hebt die 5 slagen hoger is dan normaal, kun je overwegen een dagje niet te trainen.

Blijde groet,

Rob
KIGO

Bericht door KIGO »

Hoi Rob,

Ik begrijp je antwoord eigenlijk niet 🥴
Wat bedoel je met 5slagen?
Hij meet de hele dag mijn rust hartslag buiten de activiteiten om zeg maar en daar een gemiddelde van.

Gr. Kim
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Kim,

Ik zie inderdaad dat mijn antwoord enigszins cryptisch is... :shock:

Ik neem aan dat je Fitbit iedere dag met 1 rusthartslag komt. Als je over een langere periode meet, bijvoorbeeld een week, dan heb je dus 7 waarden. Indien je gezond bent en niet overtraind, dan zou het verschil tussen de laagste en de hoogste hartslag van deze 7 waarden maximaal 5 slagen moeten zijn.
Als dat het geval is dan is de meting bruikbaar. Is dit niet het geval, dus je rusthartslag fluctueert meer dan 5 slagen van dag tot dag, dan is het verstandig om een vast moment op de dag te kiezen en dan je rusthartslag te meten. Bijvoorbeeld 's ochtends voordat je opstaat.

Als je jouw "normale" rusthartslag eenmaal weet, en hij is een dag meer dan 5 slagen hoger, dan heb wellicht te hard getraind of je hebt een (al of niet ontdekte) ziekte onder de leden, en kan het verstandig zijn een training over te slaan.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
KIGO

Bericht door KIGO »

Hoi Rob,

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wel wat mee.
Dank je wel.

Gr. Kim
Plaats reactie