wandelen om binnen de zone te blijven?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Bianca75

wandelen om binnen de zone te blijven?

Bericht door Bianca75 »

Ik heb eerst geprobeerd om via zoeken uit te vinden of deze vraag al eens is gesteld in de koffiehoek maar kreeg een foutmelding ;)

Gisteren 'moest' ik rennen in de zone 153-171 (mijn omslagpunt is 190).
Mijn hartslag is al gauw heel hoog. Gisteren ben ik 4x heel kort gaan wandelen toen de bpm boven de 171 uitschoot.

Om in de zone te blijven moet ik dus wel af en toe kort wandelen.
Is dat goed, is dat de bedoeling?
Anders zal ik nooit alle kms in die zone kunnen blijven.

Wandelen zie ik als 'zwak' iets en doe ik liever niet, tenzij er een mega hell hill is.
Ben meestal de langzaamste van de groep als we samen rennen en snelheid is een heikel punt, laat staan als ik dan ook nog eens moet gaan wandelen. Daarom ren ik nu door de week alleen (sowieso los van alle maatregelen) zodat ik mijn ding kan doen.

lang verhaal voor 1 vraag: wel of niet wandelen tussendoor om hartslag omlaag te krijgen?
MeggieE

Re: wandelen om binnen de zone te blijven?

Bericht door MeggieE »

Ik zit aan het eind van het 100 dagen schema en had in het begin ook vaak dat ik uit de zone vloog . Het heeft voor mij te maken met te snel starten waardoor je hartslag ineens teveel stijgt . Langzaam starten ( lees sukkeldrafje) zou je kunnen helpen .
Bianca75

Bericht door Bianca75 »

Dank je wel MeggieE voor je persoonlijke ervaring en tip!!
Chantal1979

Bericht door Chantal1979 »

Ik moest in het begin ook gaan wandelen,
Uiteindelijk gaat het steeds beter.
Rustiger starten lijkt me ook handiger.
Ademhalingsoefeningen hebben bij mij ook geholpen denk ik, en dan ineens over een aantal weken (zo was het bij mij) heb je ineens je rondje gemaakt zonder te wandelen!

Succes
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bianca,

Nog even een aanvulling op de goede tips van de andere Sportrusters:
Wandelen hoef je niet te doen: je traint voor een 10k dus als de training lekker gaat blijf dan gewoon lekker op tempo doorlopen.
Later in het schema ga je sowieso hoger in hartslag lopen, dus dan zal het zeker makkelijker gaan.

Wel is het zo dat als je hartslag sterke pieken en dalen vertoond (terwijl het tempo constant blijft) je even moet checken of de meting wel goed is... Vaak helpt een gaatje strakker de meting goed te krijgen (bij een hartslagmeter die via de pols meet).

Blijde groet,
Rob
Bianca75

Bericht door Bianca75 »

Dank je wel Chantal1979 voor je reactie! Gewoon ademhalingsoefeningen blijven doen en het schema volgen dus...
Rob, dank je wel voor je reactie, ik ben het gewend om in hoge hartslag te rennen, dus dan blijf ik gewoon doorrennen. Het rennen met vogels kijken en bewust proberen hartslag te verlagen is al winst voor mij. Gewoon schema blijven volgen, mag ik vanzelf hoger in de hartslag :D dat geeft moed! En ik heb geen pieken in de hartslag, hij is bij mij gewoon altijd heel erg snel en continu hoog.
Plaats reactie