Hartslagen

Plaats reactie
azkwast

Hartslagen

Bericht door azkwast »

Beste lopers,

31 december heb ik mijzelf ingeschreven voor mijn 2e marathon.
De eerste heb ik gedaan met het reguliere schema. Was prima te doen (3.47)

Dit keer wil ik Rotterdam lopen met het 100 dagen schema.
In de koffiehoek lees ik veelal over hartslagen. In het schema wat ik ontvangen heb kan ik daar niets over terug vinden.
Is het écht de bedoeling dat ik ook nog de bijeenkomst volg of kan ik het ook alleen met het schema redden?

Sportieve groet,

Stephan
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Stephan,

Er zijn verschillende mogelijkheden.

Zie:
https://www.sportrusten.nl/marathonrevolutie/producten/

En voor de rest is er een hoop (gratis) informatie te vinden op de site.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met blijde groet,

Rob
wesl79run

Bericht door wesl79run »

Beste Koen en Maarten,

Sinds een week of 5 heb ik me loopschema gebaseerd op jullie marathon visie.
Na de test gedaan te hebben, kwam ik bij 18km/h op een hartslag van 171.
Bij een 10km tijd van ruim 39min, is mijn omslagpunt 151 slagen.

Ik merk nu sinds een week of 4, dat me marathontempo ontwikkeld van 4m40 naar onde 4m30.
Bij een hartslag van 151. Het wordt steeds makkelijker om het vol te houden.

Als ik ontspannen blijf lopen is dat toch geen probleem?

Als er nu op het schema 12km marathon tempo staat, loop ik dan naar me hartslag toe toch? de totale training blijft da toch 12km? Hoor het graag.

P.s. er zijn veel medelopers die me ontdekking volgen. Ben erg enthousiast. Kortere trainingen, intensiever en meer resultaat!
RunningRob - Sportrusten

Leuk dat je enthousiast bent.

Als je marathonhartslag 151 is leidend, dus dat je steeds sneller wordt betekent dat het goed gaat en vooruitgang boekt.

Als je start met de training loop je rustig naar deze hartslag toe en dan blijf je deze volgen.
De lengte van de training blijft hetzelfde, en veranderd niet als je sneller wordt.

Met blijde groet,

Rob
wesl79run

Bericht door wesl79run »

Thanx. Dan ben ik goed op weg! Loopse Weslie :)
dextertje

Bericht door dextertje »

Als ik hier op mag inhaken: op 1 januari ben ik met het 100-daagse marathonschema begonnen.
De afgelopen dagen loop ik echter een stuk sneller op dezelfde hartslag.

Komt dat nou door progressie, of ligt het aan het weer? Ik weet dat bij warm weer mijn hartslag meestal iets hoger is..
Qua gevoel vond ik het ook iets vermoeiender om op dezelfde hartslag te lopen als normaal, maar aan de andere kant heb ik gisteren ook mijn 5k-record verbroken. Dat was tijdens een training en ik had niet het gevoel dat ik helemaal kapot was (wel moet ik toegeven dat ik per saldo 25-30 meter omlaag liep :mrgreen: ) ..
RunningRob - Sportrusten

Hoi Dextertje,

Hier zijn meerdere verklaringen voor te geven. Als je een tijdje niet gelopen hebt of je training intensiever is als voorheen kan je progressie sterk zijn in het begin.
Het weer kan een verklaring zijn, maar mijn ervaring is dat dit merkbaar is als het echt warm is, dus zeg maar boven de 15-20 graden en zo warm was het nu ook weer niet. Tenzij je natuurlijk in 3 lagen winterkleding hebt gelopen bij 10 graden :D

Als het moeilijker wordt je hartslag te halen en je snelheid hoger is, ga je vooruit.

Succes!

Rob
dextertje

Bericht door dextertje »

Dank voor je antwoord, Rob. Mijn omslagpunt heb ik in oktober bepaald op 171. Toen was het rond de 14 graden, voor zover ik kan nagaan.
Ik heb wel het gevoel dat ik iets te hard loop als ik mijn eerder berekende marathonhartslag aanhoud. Zowel getalsmatig als qua gevoel: volgens het klokje zou ik 5-15 seconden langzamer moeten lopen per kilometer, volgens mijn gevoel loopt het redelijk makkelijk, maar ik betwijfel of ik het een marathon lang volhoudt. Qua gevoel moet ik 3 tot 5 hartslagen onder de berekende hartslag (=146) zitten, maar dat kan goed anders zijn als het 15-20 graden is, buiten.
De échte marathon (Berlijn afgelopen jaar, bij redelijk warm weer) liep ik overigens met een gemiddelde hartslag van 154.

Voordat ik met het schema begon, liep ik ongeveer even vaak (3-5 keer per week), veel interval met de methode van Klaas Lok (uit het boek Het Duurloopmisverstand).

Het verbaast me echt dat ik er zoveel op vooruit gegaan lijk te zijn: afgelopen weekend eens 10km voluit en sneller gelopen dan de snelste 10K tijdens de 7-heuvelenloop (die gaat per saldo naar beneden), dus een nieuw PR! En dat tijdens een training, zonder adrenaline. :) Mijn hartslag kwam tijdens die 10 voluit niet hoger dan 168 (dus onder mijn berekende omslagpunt!) en was gemiddeld 159..

We zullen zien hoe het de komende weken gaat, en hoe het in Rotterdam zal gaan!
Plaats reactie