Mediteren
-
JacVerbeek
Mediteren
Ik ben nu bij dag 12 met 2x20 min mediteren. Het blijft lastig om de aandacht bij mijn lichaam te houden, de gedachten springen van links naar rechts en van voor naar achteren. Maar het is toch fijn om van de rustmomenten te genieten.
-
Koen - Sportrusten
Re: Mediteren
Ha Jac, dat is herkenbaar. De kunst is dan om je vooral niet te verzetten tegen springerige gedachten. Waarnemen dat je gedachten springen is al iets heel anders dan dat niet waarnemen. Geluk, op naar de eerste 30 dagen.
-
JacVerbeek
Hallo Koen,
Nog een vraag. Afgelopen week had je het over koud douchen. Ik doe dit al 25 jaar en de laatste (bijna) 3 jaar hebben we een zwemvijver, waar we elke ochtend een duik in nemen. Ik doe daar ook wel eens een meditatie oefening in. Alleen als ik wat langer in het water het koude water blijf en ook nog koud afdouch, heb ik veel tijd nodig om weer op temperatuur te komen. de eerste 10 min valt wel mee, maar dan begin ik te rillen en krijg het koud. Vooral nu in de herfst, winter en voorjaar. Ik moet dan allen uit de kast halen om weer op temperatuur te komen. Mijn vrouw doet hetzelfde, maar heeft daar geen last van. Wat is jou advies hierin als koude douch-, dompel in de gracht en Finse wakken expert?
Gr. Jac Verbeek
Nog een vraag. Afgelopen week had je het over koud douchen. Ik doe dit al 25 jaar en de laatste (bijna) 3 jaar hebben we een zwemvijver, waar we elke ochtend een duik in nemen. Ik doe daar ook wel eens een meditatie oefening in. Alleen als ik wat langer in het water het koude water blijf en ook nog koud afdouch, heb ik veel tijd nodig om weer op temperatuur te komen. de eerste 10 min valt wel mee, maar dan begin ik te rillen en krijg het koud. Vooral nu in de herfst, winter en voorjaar. Ik moet dan allen uit de kast halen om weer op temperatuur te komen. Mijn vrouw doet hetzelfde, maar heeft daar geen last van. Wat is jou advies hierin als koude douch-, dompel in de gracht en Finse wakken expert?
Gr. Jac Verbeek
-
JacVerbeek
Dag 24 met het meditatieprogramma. Ik vind het meestal fijn om 2x per dag 20 min momenten voor mezelf te hebben. Maar het focussen bij de Anapanna en Vipassana meditatie blijft een kwelgeest om je hierop te richten. Mijn gedachten dwalen vaak af, Maar soms heeft dat ook voordelen. Er komen soms ook heldere momenten en goeie ideeen. Chau
-
Koen - Sportrusten
Ha Jac,
Excuses voor mijn late reactie. Als je erg lang nodig hebt om weer op te warmen, kun je eerst proberen om wat korter in de zwemvijver te blijven. Hoe lang blijf je er nu in? In principe is anderhalve minuut of 2 minuten lang genoeg voor een gunstig effect.
Dat het lastig blijft om met je aandacht bij je lichaam te blijven is niet erg. De kunst is eigenlijk niet om zo aandachtig mogelijk bij je lichaam te blijven maar om zo gelijkmoedig te blijven. Dus als je niet ergert aan je springerige gedachtes, maar de gedachtes gelijkmoedig laat zijn voor wat ze zijn, is dat prachtig.
Excuses voor mijn late reactie. Als je erg lang nodig hebt om weer op te warmen, kun je eerst proberen om wat korter in de zwemvijver te blijven. Hoe lang blijf je er nu in? In principe is anderhalve minuut of 2 minuten lang genoeg voor een gunstig effect.
Dat het lastig blijft om met je aandacht bij je lichaam te blijven is niet erg. De kunst is eigenlijk niet om zo aandachtig mogelijk bij je lichaam te blijven maar om zo gelijkmoedig te blijven. Dus als je niet ergert aan je springerige gedachtes, maar de gedachtes gelijkmoedig laat zijn voor wat ze zijn, is dat prachtig.
-
JacVerbeek
Ha Koen,
dank voor de reactie en zie het antwoord nu pas. Ik had dit al een paar keer geprobeerd en het helpt wel wat. En door periodiek vasten wordt je 'smorgens ook niet snel warmer door, toch?
Gr. Jac
dank voor de reactie en zie het antwoord nu pas. Ik had dit al een paar keer geprobeerd en het helpt wel wat. En door periodiek vasten wordt je 'smorgens ook niet snel warmer door, toch?
Gr. Jac
-
Koen - Sportrusten
Ha Jac, na een tijdje helpt periodiek vasten wel om sneller warm te worden. Door de oefening met kou, maak je bruin vet aan. En met bruin vet, is het voor je lichaam makkelijker om je witte vetreserves op te stoken en in te zetten om warm te worden. Wim Hof eet maar één keer per dag, en die kan juist goed tegen de kou. Het is even aanvoelen en wennen wat het beste bij je past.
-
Patrick Koolen
Ik zit nu in dag 11 van het Tem je brein programma, dus 2x 10 minuten. Wat mij opvalt is dat het aantal gedachten wat langskomt toeneemt de afgelopen dagen. Herkent iemand dat?
-
Binie Kuipers
Excuses. Ik had mijn bericht verkeerd geplaatst.
- Janneke - Sportrusten
Ha Patrick,
Wat een mooie observatie.
Het kan goed zijn dat je er beter in wordt om op te merken hoeveel gedachten er langskomen.
Dat aanschouwen en er proberen met gelijkmoedigheid en rust naar te kijken is genoeg.
Observerend naar jezelf te zijn: er zijn nu meer gedachten dan gisteren, is genoeg.
Groetjes Janneke
Wat een mooie observatie.
Het kan goed zijn dat je er beter in wordt om op te merken hoeveel gedachten er langskomen.
Dat aanschouwen en er proberen met gelijkmoedigheid en rust naar te kijken is genoeg.
Observerend naar jezelf te zijn: er zijn nu meer gedachten dan gisteren, is genoeg.
Groetjes Janneke
-
Veronica De Graaff
Hallo!
Ik ben vandaag begonnen met dag 1 mediteren!
Heb al enige mediteer ervaring (TM met mantra)
ben er mee gestopt omdat ik m’n gedachtens niet kon stoppen.. Concentreren op ademhaling gaat redelijk
Dwaal wel af maar net begonnen dus ik geef het tijd. De laatste 10 minuten vipassana gericht op de body ,ben ik snel mee klaar dus 10 minuten is dan te lang . Hoe kan ik dat anders doen ? Hoelang blijf je bij bijvoorbeeld je rug of arm?en als ik er niets bij voel hoe blijft mij aandacht dan daar?
Doe je dan vaker achter elkaar dezelfde body ‘scan’ of terug naar de ademhaling?
Grtjes Veronica
Ik ben vandaag begonnen met dag 1 mediteren!
Heb al enige mediteer ervaring (TM met mantra)
ben er mee gestopt omdat ik m’n gedachtens niet kon stoppen.. Concentreren op ademhaling gaat redelijk
Dwaal wel af maar net begonnen dus ik geef het tijd. De laatste 10 minuten vipassana gericht op de body ,ben ik snel mee klaar dus 10 minuten is dan te lang . Hoe kan ik dat anders doen ? Hoelang blijf je bij bijvoorbeeld je rug of arm?en als ik er niets bij voel hoe blijft mij aandacht dan daar?
Doe je dan vaker achter elkaar dezelfde body ‘scan’ of terug naar de ademhaling?
Grtjes Veronica
- Janneke - Sportrusten
Als je 10 minuten de bodyscan doet, blijf je korter bij lichaamsdelen dan wanneer je een uur aan de slag gaat met het observeren van je lijf.
Een tel of 20. Maar tellen is weer niet nodig... dus houd het bij een kort poosje...
Sorry, klinkt vaag maar misschien geeft het je toch een handvat.
Een voel je niets, dan voel je niets. Geen probleem uiteraard.
Groetjes, Janneke
Een tel of 20. Maar tellen is weer niet nodig... dus houd het bij een kort poosje...
Sorry, klinkt vaag maar misschien geeft het je toch een handvat.
Een voel je niets, dan voel je niets. Geen probleem uiteraard.
Groetjes, Janneke