Hartslag te hoog

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
harriekuiten

Hartslag te hoog

Bericht door harriekuiten »

Hallo Koen,
Ik heb vandaag de Genneper Parken Nieuwjaarsloop in Eindhoven gelopen en de opdracht was om mijn hartslag op 128 te houden.Hoewel ik voor mijn gevoel erg langzaam liep is het me niet gelukt om de hartslag op 128 te krijgen. Ik liep vrijwel achteraan en kon met twee vingers in m'n neus het rondje uitlopen. Het was redelijk frustrerend om zo langzaam te lopen zonder mijn hartslag lager te krijgen. Volgens mij had ik alleen met wandelen de 128 kunnen vasthouden.
Als ik mijn totale schema bekijk mag ik nooit hoger komen met mijn hartslag dan 137. Ik vraag me nu af of mijn omslagpunt verkeerd is en op welke hartslag ik uiteindelijk de marathon van Rotterdam mag lopen.

Groeten, Harrie Kuiten
Maarten - Sportrusten

Re: Hartslag te hoog

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Ha Harrie,

Kun je mij aangeven hoe je omslagpunt bepaald is?
Ik hoor graag en blije groet,

Maarten
harriekuiten

Bericht door harriekuiten »

Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie, ik ben afgelopen zaterdag bij de Sportrusten workshop in Nederhorst den Berg geweest. Tijdens de veldloop stapte ik bij hartslag 164 uit, daar moest ik nog 3 van aftrekken en dat is het omslagpunt.

Groeten, Harrie Kuiten
Maarten - Sportrusten

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Dag Harrie,

Ah ok, duidelijk. Als je diep genoeg bent gegaan (hoge ademhaling, helemaal op) dan moet het kloppen. Zou ook kunnen dat je wat dieper had kunnen gaan, maar dan is dit wel je huidige niveau.

Hou het even vol zo. Na drie weken doe je een 10K voluit. Als je gemiddelde hartslag veel hoger is moeten we wat gaan aanpassen. Doe de 10K dan in een wedstrijd, dan ga je vanzelf wat dieper.

De rustigere looptrainingen kun je beter niet in wedsrijd-vorm doen als het zo frustrerend is. Het is logisch dat je dat rondje met twee vingers in de neus uitloopt. Je moet dit tempo bij een marathon echter 42K volhouden, dat is andere koek. Je marathonhartslag is een zone tussen die 128 en 137.

Succes voor nu en blije groet,
Maarten
A3

Bericht door A3 »

Hoi,
Ook ik heb vandaag de 10 km van de Ruitenburgloop gelopen. Mijn hartslag moest 138 zijn.
Deze was eigenlijk op 3 km al 145, terwijl ik héél langzaam liep voor mijn gevoel.
En als ik dan ging praten schoot hij nog hoger .
Ik wilde echt niet als laatste binnenkomen, dus de laatste 3 km heb ik even de vaart erin gezet om binnen het uur te finishen.
gem hartslag 148.. Maar echt super lekker gelopen en topfit over de streep!!
Hoe erg is 10 slagen te hoog????
Vind het erg lastig die hartslag laag te houden.
Christelbouwmeester

Bericht door Christelbouwmeester »

Tijdens 10km wedstrijden loop ik gewoon voluit
Plaats reactie