2 x 20 minuten: wat ga je doen?
-
Koen - Sportrusten
2 x 20 minuten: wat ga je doen?
Ha!
Morgen beginnen we met mediteren. 2 x 20 minuten mediteren per dag. Ik heb er zelf ongelooflijk veel aan gehad en ik ben benieuwd wat mediteren jou gaat brengen. Zoals je gewend bent, krijg je weer dagelijks een mailtje met een korte video.
Heb je in je dashboard de video gezien met de instructies? Het is goed om die instructies vandaag op je gemak te bekijken, zodat je morgenochtend weet wat je kunt doen.
Zie hier ook de instructies: https://youtu.be/Bo_F9TxxYLk
Gelijkmoedige groet,
Koen
Morgen beginnen we met mediteren. 2 x 20 minuten mediteren per dag. Ik heb er zelf ongelooflijk veel aan gehad en ik ben benieuwd wat mediteren jou gaat brengen. Zoals je gewend bent, krijg je weer dagelijks een mailtje met een korte video.
Heb je in je dashboard de video gezien met de instructies? Het is goed om die instructies vandaag op je gemak te bekijken, zodat je morgenochtend weet wat je kunt doen.
Zie hier ook de instructies: https://youtu.be/Bo_F9TxxYLk
Gelijkmoedige groet,
Koen
-
Eric Tabak
Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?
Goedemorgen, gisteren ben ik begonnen. Geweldige ervaring, mijn timer had ik aangezet en was lekker bezig met de anapana meditatie maar vond het wel heel lang duren voordat signaal ging, ik keek op timer en zag nog 5 minuten staan, tjonge wat duurt dat lang dacht ik, maar goed terug naar naar anapana, ik had drie blokjes hout op elkaar gestapeld en zat wat instabiel, goed rechtop zitten en volhouden, concentreren op het driehoekige gebied.. . .en de volgende vijf minuten bleven ook maar op zich wachten. op een gegeven moment keek ik weer op de timer waren de 20 minuten al voorbij, geen idee hoelang ik er voorbij was. Mijn telefoon stond op stil
, had ik dus gewoon beide timers niet kunnen horen. Op naar de volgende sessies met wel een echte timer
.
-
Koen - Sportrusten
Haha Eric, dat is een mooie eerste ervaring. Gelijkmoedig voorwaarts.
-
Hanneke Schipper
Vandaag is het me voor het eerst gelukt om om 5:45 daadwerkelijk op dat kussentje te gaan zetten. Dankzij jullie, want het voelt alsof we dit "samen" doen. Heel tof, blij met dit mooie programma.
-
Koen - Sportrusten
Dat is een heeeeeeeel mooi bericht Hanneke. Heb een mooie dag!
-
Helen Ten wolde
Hoi . Vandaag begonnen . Tijdens de avond meditatie voelde ik nadat de tweede 10 min in waren gegaan veel onrust in mijn lichaam . Mijn hoofd zei ik moet uit deze stille houding weg . Vond het lastig om op mijn meditatie kussen te blijven zitten . Heb het wel volgehouden.
-
Koen - Sportrusten
Herkenbaar Helen, diepe buiging dat je volgehouden hebt. Gelijkmoedig voorwaarts.
-
Helen Ten wolde
Hallo Koen,
Ik heb een vraag over de tijdstippen van de meditatie.
Wat zijn de beste tijden in de ochtend en avond om de meditatie te doen.
Een fijne dag !!
Helen
Ik heb een vraag over de tijdstippen van de meditatie.
Wat zijn de beste tijden in de ochtend en avond om de meditatie te doen.
Een fijne dag !!
Helen
-
Koen - Sportrusten
Ha Helen,
Dat hangt van je eigen ritme. Ik doe het bij voorkeur om 5:45 en rond 22:00 uur, maar het kan op elk gewenst tijdstip.
Dat hangt van je eigen ritme. Ik doe het bij voorkeur om 5:45 en rond 22:00 uur, maar het kan op elk gewenst tijdstip.
-
Ruud De Groot
Heb gisterenavond de knoop doorgehakt en ben vanochtend, met gezonde tegenzin, begonnen.
Ben me nu nog meer bewust hoe moeilijk het is om je gedachten te vangen en niet te laten wegdwarrelen. Tot mijn stomme verbazing schrok ik na 10 minuten van de gong en kwam ik er na 20 minuten achter dat ik nog niet klaar was met mijn scan......
Viel dus eigenlijk niet tegen maar ben wel benieuwd hoe ik dit traject nog 29,5 dag ga volmaken.
Vanavond eerst mijn hardlooptraining (4x per week) en daarna weer de voetjes van de vloer. Best wel spannend #uitdaging.
Mvrgr. Ruud
Ben me nu nog meer bewust hoe moeilijk het is om je gedachten te vangen en niet te laten wegdwarrelen. Tot mijn stomme verbazing schrok ik na 10 minuten van de gong en kwam ik er na 20 minuten achter dat ik nog niet klaar was met mijn scan......
Viel dus eigenlijk niet tegen maar ben wel benieuwd hoe ik dit traject nog 29,5 dag ga volmaken.
Vanavond eerst mijn hardlooptraining (4x per week) en daarna weer de voetjes van de vloer. Best wel spannend #uitdaging.
Mvrgr. Ruud
-
Koen - Sportrusten
Dit gaat een leerzame en mooie maand worden Ruud. Wordt vervolgd!
Hi Koen,
Allereerst bedankt voor je altijd aanwezige enthousiasme, dat motiveert enorm!
We hebben hier de afgelopen anderhalf jaar al meerdere goede gewoontes ingesleten dankzij Sportrusten. En na Tem je brein is Goenka nog steeds af en toe "te gast" als we dagelijks bewust ademen.
Nu we zijn begonnen met 2x20 minuten ben ik benieuwd waarom je twee verschillende meditaties doet in 20 minuten en niet bijv. in de ochtend de een en in de avond de ander. Ik merk dat ik het best lastig vind om te wisselen, maar dat is misschien het hele idee erachter?
Groeten Rina
Allereerst bedankt voor je altijd aanwezige enthousiasme, dat motiveert enorm!
We hebben hier de afgelopen anderhalf jaar al meerdere goede gewoontes ingesleten dankzij Sportrusten. En na Tem je brein is Goenka nog steeds af en toe "te gast" als we dagelijks bewust ademen.
Nu we zijn begonnen met 2x20 minuten ben ik benieuwd waarom je twee verschillende meditaties doet in 20 minuten en niet bijv. in de ochtend de een en in de avond de ander. Ik merk dat ik het best lastig vind om te wisselen, maar dat is misschien het hele idee erachter?
Groeten Rina
Op verzoek van Koen om mijn ervaringen te delen op FB (heb ik niet meer) of in de koffiehoek. Ik vind het mediteren fijn. Mijn gedachten dwalen nog steeds af, maar minder dan in het begin. Vanmorgen werd ik zelfs 2x “overvallen” dat de tijd er al op zat. En ik merk dat ik ‘s avonds moet ik meer moeite moet doen om het mediteren in te passen. Maar sinds 3 dagen lukt dat nu ook.
-
Koen - Sportrusten
Dat klinkt goed Lucia. Mooi werk!
-
Renate Peters
Mijn ervaring: ik val steeds in slaap en wordt dan tegen de 10 minuten weer wakker. Welk tijdstip ik ook probeer in de ochtend of avond...frustrerend. 
-
Koen - Sportrusten
Ha Renate, om te voorkomen dat je in slaap valt, kan het werken om de ademhalingsoefening van Wim Hof eerst even te doen. Of even opdrukken. Of touwtje springen. Zodat je even goed áán staat, voor je met de oefening begint.
-
Lekker lopen
Goedemorgen allemaal,
Even een reactie van mij ervaringen met het 2x20 minuten mediteren. Vandaag is het dag 12 en het voelt al als een fijne gewoonte om de dag te starten met de meditatie, nadat ik een kop koffie en een glas water heb gedronken. De anapana vind ik nog lastig. Regelmatig dwaal ik af in gedachten en vaak ben ik mij erg bewust van de geluiden om mij heen. Ik hoor een auto voorbij rijden, een haan kraaien, geluiden in huis......hebben anderen dat ook?! Ondertussen voel ik wel mijn ademhaling. Bijzonder om te merken is dat ik de eerste dagen alleen in mijn linker neusgat de inademing voelde en nu een aantal dagen juist rechts. Ik was blij om iets anders op te merken
! Ook heb ik het gevoel dat ik toch de ademhaling wat nadrukkelijker doe en dus zit te sturen.
De vipassana meditatie gaat mij beter af en is leuk om te doen en kleine dingen op te merken. Ook de pijn achter mijn schouderbladen wordt minder vervelend.
De avond meditatie doe ik aan het begin van de avond. Ergens tussen 19.00 - 20.00 uur. Dit bevalt mij beter dan nog vlak voor het slapen gaan. Ter inspiratie lees ik nu elke dag een hoofdstuk uit het boek " tien dagen stil". Ook het dagboek bijhouden is prettig en geeft rust. Kort om......ik ben heel tevreden!!
Succes allemaal,
Gerrie
Even een reactie van mij ervaringen met het 2x20 minuten mediteren. Vandaag is het dag 12 en het voelt al als een fijne gewoonte om de dag te starten met de meditatie, nadat ik een kop koffie en een glas water heb gedronken. De anapana vind ik nog lastig. Regelmatig dwaal ik af in gedachten en vaak ben ik mij erg bewust van de geluiden om mij heen. Ik hoor een auto voorbij rijden, een haan kraaien, geluiden in huis......hebben anderen dat ook?! Ondertussen voel ik wel mijn ademhaling. Bijzonder om te merken is dat ik de eerste dagen alleen in mijn linker neusgat de inademing voelde en nu een aantal dagen juist rechts. Ik was blij om iets anders op te merken
De vipassana meditatie gaat mij beter af en is leuk om te doen en kleine dingen op te merken. Ook de pijn achter mijn schouderbladen wordt minder vervelend.
De avond meditatie doe ik aan het begin van de avond. Ergens tussen 19.00 - 20.00 uur. Dit bevalt mij beter dan nog vlak voor het slapen gaan. Ter inspiratie lees ik nu elke dag een hoofdstuk uit het boek " tien dagen stil". Ook het dagboek bijhouden is prettig en geeft rust. Kort om......ik ben heel tevreden!!
Succes allemaal,
Gerrie
-
Koen - Sportrusten
Dat klinkt goed Gerrie, wat je beschrijft is heel herkenbaar. Dat je tijdens de anapana afgeleid bent door geluiden van buiten. Gelijkmoedig blijven en observeren, dat is de boodschap. Geluk en laat over een weekje nog wat horen?
-
Sandra (Waaldijk)-van Strijp
Ha allemaal,
Ben alle dagen, op eentje na - toen moest ik heel vroeg weg en kwam ik pas heel laat weer thuis - lekker gezeten 's morgens en 's avonds. Ik merk dat ik er veel rustiger van word in mijn hoofd en mijn ademhaling beter kan sturen.
Mijn concentratie laat soms nog te wensen over wanneer ik me op het driehoekje concentreer. Ik merk dat ik vaak toch aan andere dingen ga denken. De bodyscan gaat me beter af. Maar goed.... observeren maar en gelijkmoedig blijven
.
Ben alle dagen, op eentje na - toen moest ik heel vroeg weg en kwam ik pas heel laat weer thuis - lekker gezeten 's morgens en 's avonds. Ik merk dat ik er veel rustiger van word in mijn hoofd en mijn ademhaling beter kan sturen.
Mijn concentratie laat soms nog te wensen over wanneer ik me op het driehoekje concentreer. Ik merk dat ik vaak toch aan andere dingen ga denken. De bodyscan gaat me beter af. Maar goed.... observeren maar en gelijkmoedig blijven
-
Helen Ten wolde
Hallo Allemaal,
Ben nu bij dag 20 en vind het nog steeds lastig om 2 x 20 min te gaan mediteren.
Ik heb altijd het idee dat ik geen tijd heb om de meditatie te doen alleen is dat helemaal niet waar, ik heb er best de tijd voor . Mijn gedachten zeggen dat en daar ben ik me wel van bewust alleen luister ik nog te veel naar mijn gedachten.
Ik merk wel dat ik rustiger ben geworden en daarom probeer ik ook door te zetten want ik weet wel dat het goed voor me is. En ook de filmpjes die Koen elke ochtend stuurt motiveert me om door te gaan.
Ben nu bij dag 20 en vind het nog steeds lastig om 2 x 20 min te gaan mediteren.
Ik heb altijd het idee dat ik geen tijd heb om de meditatie te doen alleen is dat helemaal niet waar, ik heb er best de tijd voor . Mijn gedachten zeggen dat en daar ben ik me wel van bewust alleen luister ik nog te veel naar mijn gedachten.
Ik merk wel dat ik rustiger ben geworden en daarom probeer ik ook door te zetten want ik weet wel dat het goed voor me is. En ook de filmpjes die Koen elke ochtend stuurt motiveert me om door te gaan.