Onregelmatig ademen

Plaats reactie
MeikeW

Onregelmatig ademen

Bericht door MeikeW »

Wat een cadeau om jezelf elke dag 40 min me-time te gunnen. Ik merk dat ik de eerste 7 min een hele onregelmatige ademhaling heb die er soort schokkend uitkomt. Na 8 min wordt het rustig, minder luid en ook iets gelijkmatiger.

Is dat normaal of herkenbaar?
Koen - Sportrusten

Re: Onregelmatig ademen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Meike,

Wat een mooi bericht: dat je de meditatie ervaart als een cadeau. Het is herkenbaar dat je ademhaling in de loop van de meditatie rustiger wordt. Voelt je 'schokkende' ademhaling onprettig? Of kun je dat gewoon observeren?
MeikeW

Bericht door MeikeW »

Hi Koen,

Dank voor je reactie. Het is eigenlijk beide. Het voelt onprettig in de zin van onrust, ik heb me nooit gerealiseerd dat mijn lijf al zo “aan” stond paar minuten na opstaan. Het voelt als een opperste staat van paraatheid. En als dat zakt ervaar ik ook echt rust en dat voelt heel prettig. Contrast is dus groot. In de observatie ben ik nu vooral daar op gericht; hoe verloopt mijn ademhaling.

Ik denk dat ik er met hardlopen ook veel aan kan hebben. Eerst even tot rust komen en van daaruit vertrekken.
Ademhalen tijdens hardlopen vind ik ook altijd een uitdaging.

Waardevol en interessant weer allemaal.

Groeten Meike
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dit klinkt heel goed Meike. Zowel de observatie als de reactie van je lichaam. Gelijkmoedig voorwaarts.
Plaats reactie