Chronische stress

Plaats reactie
Ella Bakker

Chronische stress

Bericht door Ella Bakker »

Mijn vraag gaat over de opmerking dat de stress die je je lichaam geeft, door langere tijd niet te eten, helpend zou zijn om chronische stress te verlagen.
Geldt dat ook als je herstellend bent van een burn-out? Ik merkte afgelopen 2 weken dat mijn bijnieren het heel erg zwaar hadden en ik veel cortisol aanmaakte ('s nachts uren wakker liggen). Kan dit door de extra stress van het vasten komen of verwacht je dat het door het vasten juist beter zou moeten gaan?
Ella Bakker

Re: Chronische stress

Bericht door Ella Bakker »

Willen jullie hier antwoord op geven?
Janneke - Sportrusten

Re: Chronische stress

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemorgen beste Ella,

In het begin geeft het vasten je lijf een stressprikkel en dan kun je inderdaad ook een groter gevoel van stress ervaren.
Dat is echter een tijdelijke reactie, je lijf gaat wennen aan een andere vorm van energiegebruik en dan gaat je chronische gevoel van stress afnemen.

Dat kan dus bij burn-out ook een positief effect hebben. Maar als je merkt dat je gevoel van stress en onbehagen nog niet zakt, kan het soms beter zijn om terug te gaan naar 3 eetmomenten per dag. Soms levert het teveel onrust op en kom je moeilijk door die eerste periode van extra stress voor je lijf. Je kunt er dan voor kiezen om te stoppen met 2 eetmomenten en het later nog eens opnieuw proberen.

Hoe gaat het nu Ella, wat merk je ervan?

groetjes Janneke
Plaats reactie