Lopen in D2 in combinatie met vasten

Plaats reactie
Anoukje

Lopen in D2 in combinatie met vasten

Bericht door Anoukje »

Ik ben nu een kleine twee weken bezig met lopen in D2. Helaas word ik eerder langzamer dan sneller bij dezelfde hartslag. Tegenwoordig moet ik af en toe zelfs even wandelen om mijn hartslag omlaag te krijgen. Op zich loop ik dan nog wel lekker, maar dan hou ik mijn hartslag niet in D2.

Deels komt het door temperatuursverschillen (ik loop vaak op het warmste moment van de dag). En ik ben te zwaar, dat helpt ook niet. Daarom combineer ik het lopen in D2 met een maand periodiek vasten. Ik loop dus vaak op een lege maag.

Zou ik daardoor niet vooruit te branden zijn? Het kost me geen enkele moeite om een maaltijd over te slaan en ik functioneer dan prima. Dus heeft mijn lichaam volgens mij geen moeite om over te schakelen op vetverbranding.

In 2017 liep ik de marathon met Sportrusten. Toen merkte ik wél dat ik harder ging lopen bij dezelfde hartslag. Het is erg frustrerend dat het dan nu niet lukt!

Ik heb wel het idee dat mijn omslagpunt nu flink lager ligt dan in 2017. Dat omslagpunt heb ik destijds laten meten bij jullie. is het een kwestie van stug volhouden?
RunningRob - Sportrusten

Re: Lopen in D2 in combinatie met vasten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anoukje,
Anoukje schreef: 16 sep 2020, 12:58 Tegenwoordig moet ik af en toe zelfs even wandelen om mijn hartslag omlaag te krijgen
D2 moet aanvoelen als matig intensief, en dat is wandelen niet. Dus als je merkt dat je prettig loopt maar toch met een te hoge hartslag, vergeet die hartslag en ga gewoon door op het voor jou prettige tempo.

Het kan ook zijn dat het lopen op een lege maag ervoor zorgt dat je hartslag wat hoger is. Dit verschijnsel zal minder worden op het moment dat je (nog) beter gewend raakt aan het lopen op een lege maag.
Anoukje schreef: 16 sep 2020, 12:58 Het is erg frustrerend dat het dan nu niet lukt!
Heb geduld! Twee weken is erg kort om al duidelijk een verschil te merken.

Als laatste opmerking, even voor de zekerheid: als je hartslag onwaarschijnlijk hoog of laag is dan is dit misschien een meetfout. Check even of een gaatje strakker iets helpt.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie