Hartslag meten vóór of na ademhalingsoefeningen

Plaats reactie
Hiske

Hartslag meten vóór of na ademhalingsoefeningen

Bericht door Hiske »

Goedemiddag,

Nieuw bij sportrusten, probeer ik me een weg te vinden door alle informatie:). Heel lang verhaal kort: Burn-out, trauma, net weer begonnen met trainen. Mijn conditie is erg vooruit gegaan, maar mijn hartslag bleef ( blijft) hoog. Bij toeval de Wim Hof methode ontdekt en die methode doet wonderen. Door het Koud kunstje boek ben ik hier terecht gekomen en vele onderwerpen spreken me erg aan en nu ga ik starten met het Tem je brein programma (en straks de september uitdaging).
Ik doe iedere dag de WH ademhalingsoefeningen en zie dan een verschil in hpm, deze daalt dan enorm. Dat is me nog nooit gelukt met andere oefeningen, dus ik denk dat deze goed bij me past. Nu mijn vraag: moet ik voor het tem je brein programma de hartslag bij ontwaken nemen, of na de oefening? Ik gebruik een ademhalingsapp en polsmeter.
Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag meten vóór of na ademhalingsoefeningen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Wanneer je je rusthartslag meet maakt niet zo heel veel uit, wat wel belangrijk is, is dat je het iedere dag onder dezelfde omstandigheden en op hetzelfde tijdstip doet. Je rusthartslag verandert namelijk gedurende de dag.
Vandaar dat we vaak als tip geven om dit gelijk 's ochtends na het ontwaken te doen, dat is makkelijk te onthouden en het went snel.

Maar ik kan mij voorstellen dat je het onderdeel maakt van het ritueel (je meet immers toch de hartslag al) van je WH oefening. En dan is het dus prima om het na de WH oefening te doen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie