Hoe snel loop ik straks een marathon?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Kevwe Scott-Emuakpor

Hoe snel loop ik straks een marathon?

Bericht door Kevwe Scott-Emuakpor »

Hoi,

Ik heb mijn schema uitgedraaid o.b.v. een omslagpunt van 176 en 10 km in 47". Hoe snel ga ik, als ik de trainingen keurig volg, straks die marathon lopen?

Groet! Kevwe
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoe snel loop ik straks een marathon?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

De snelheid kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Over de hartslag die je moet volgen krijg je nog nadere uitleg via de mail. Je begint in de laagste zone uit je schema (=lage marathonhartslag) en deze mag je langzaam laten oplopen tot de middelste zone uit je schema (= hoge marathonhartslag).

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 09 jul 2020, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevwe Scott-Emuakpor

Hoi Rob,

De link die je stuurde doet het niet…
Kevwe Scott-Emuakpor

Hoi Rob,

Wat bedoel je eigenlijk met laagste zone (lage marathonhartslag) en middelste zone (hoge marathonhartslag)?

In mijn schema staan 3 zones: 148-152, 153-157 en 158-164.

Geen van deze zones komen overigens exact overeen met mijn hartslagzones.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Kevwe Scott-Emuakpor schreef: 21 jul 2020, 00:24 Wat bedoel je eigenlijk met laagste zone (lage marathonhartslag) en middelste zone (hoge marathonhartslag)?
Als je kijkt onder "Mijn gegevens" en dan onder "Standaard weekindeling" dan vind je deze termen terug. Deze komen dus overeen met de hartslagzones in je schema.
Kevwe Scott-Emuakpor schreef: 21 jul 2020, 00:24 Geen van deze zones komen overigens exact overeen met mijn hartslagzones
Je traint voor een marathon, dus dat betekent dat je veel traint op marathonhartslag. Je marathonhartslag is de hartslag die je zult lopen tijdens de marathon. Voor de meeste lopers ligt deze ergens in D2, maar er zijn ook lopers waar deze hoog in D1 ligt of ergens in D3. Vandaar dat de zones niet overeenkomen.

Aangezien je hartslag tijdens de marathon langzaam omhoog zal lopen train je op twee zones (lage marathonhartslag, de laagste zone in je schema, en hoge marathonhartslag, de middelste zone in je schema). Je start de marathon dus op je lage marathonhartslag en deze mag langzaam oplopen tot je hoge marathonhartslag, zo rond de 30e kilometer. Daarna mag je je hartslag loslaten en op gevoel verder lopen. Dit wordt allemaal uitgelegd in de aanwijzingen die je krijgt gedurende de 100 dagen.

De hoogste zone uit je schema is voor de intensieve trainingen. Dit voor het laatste gedeelte in de marathon en tevens om sneller te worden.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie