Gemiddelde hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Rick Broekmeulen

Gemiddelde hartslag

Bericht door Rick Broekmeulen »

hoi!
Ik heb een vraag met betrekking tot de hartslagen.
Is het de bedoeling dat je gelijk keihard start om je hartslag in de gewenste zone te krijgen, of kun je iets rustiger beginnen en opbouwen tot de gewenste zone?

Groetjes Rick
RunningRob - Sportrusten

Re: Gemiddelde hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rick,

Die vraag krijgen we vaker ;)
Mocht je dit nog niet doen: loop eerst even warm. Dan wordt de boel al wat akker geschud en loopt je hartslag later hoe sneller op. Je kunt eventueel nog wat korte versnellingen doen aan het einde van de warming up.

Bij de kerntraining laat je je hartslag rustig oplopen tot in de gewenste zone. Als je in het begin van de training veel sneller loopt dan later, als je in de zone bent, dan ben je dus te snel gestart. Op het moment dat je in de goede zone zit probeer je hierin te blijven tot het einde van de training.

Blijde groet,
Rob
Tjeerd Hazenberg

Bericht door Tjeerd Hazenberg »

Hallo,

Ik start zaterdag met mijn eerste training in het 100-dagen plan op weg naar de Berenloop op 1 november. Ik mag 7 km lopen in een hartslagzone van 157-161. Is het dan de bedoeling dat ik dan eerst mijn hartslag op het niveau breng en dan 7 km loop? Of zo lang mogelijk in deze zone? of gaat het er om dat ik gemiddeld tussen de 157 en 161 uit kom? of is het juist de bedoeling om niet boven de 161 te komen? genoeg vragen :)

vriendelijke groet, Tjeerd
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tjeerd,

Loop eerst even warm op een ontspannen tempo. Als je warm bent start je de kerntraining (in jouw geval dus de 7km). Dan laat je de hartslag rustig oplopen totdat deze in de gevraagde zone is. Vanaf dat moment probeer je jouw hartslag in deze zone te houden tot het einde van de 7km.

Het is dus niet de bedoeling op heel snel te starten om maar zo snel mogelijk in de zone te komen, dat zul je ook niet doen tijdens de Berenloop.

Het doel is in de zone te lopen, dus het kan best zijn dat je gemiddelde wat lager uitkomt (vanwege je lage hartslag tijdens de start), dat is geen probleem.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie