tobben met hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
lindakalinski

tobben met hartslag

Bericht door lindakalinski »

Goedemorgen,

Zojuist de eerste training gedaan op de hoge marathonhartslag 142-146. Mijn omslagpunt is 176. Het lukt me echt niet om binnen deze zone te blijven, ik zit gemiddeld op 161 en dan loop ik niet heel snel. Ik heb nu mijn omslagpunt veranderd in 186, maar dan nog zit ik niet binnen de zone die wordt aangegeven. Wat moet ik doen?

Groetjes, Linda
RunningRob - Sportrusten

Re: tobben met hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Linda,

Hoe is je omslagpunt vastgesteld?

Verder zou je, als je op lage marathonhartslag loopt, ongeveer op halve marathontempo moeten lopen. Dat is een makkelijk check om te bepalen of je op de juiste hartslag loopt. Trek weer even aan de bel als dit erg afwijkt.

Je marathontempo kun je hier opzoeken:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde greot,
Rob
lindakalinski

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn omslagpunt berekend volgens de methode 6 minuten 7 km/u en dan steeds iedere twee minuten met 1 km/u versnellen.

Volgens de berekening zou ik de halve marathon in ongeveer 6.29 min/km lopen. Dat klopt wel, in dat tempo heb ik hem een paar keer gelopen. Dat tempo liep ik gisteren ook en toen was mijn gemiddelde hartslag 161 bpm, veel te hoog dus. Maar vandaag was mijn gemiddelde hartslag 148 (vogels kijken) bij een tempo van 6.24 min/km. Dat is raar toch: een veel lagere hartslag bij een hoger tempo? Vorig jaar liep ik hier ook steeds tegenaan. Toen was het zelfs zo dat ik bijna moest kruipen als ik op mijn lage marathonhartslag moest lopen en nog was hij iets hoger dan dat ie moest zijn.

Ik weet niet zo goed wat ik nou moet doen. Wat nu heb ik mijn omslagpunt kunstmatig met 10 slagen verhoogd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is en dat ik er zover naast zat toen ik mijn omslagpunt ging vaststellen.

Ik hoop dat je me kan helpen.

Groet, Linda
RunningRob - Sportrusten

Hoi Linda,

Kan het geen meetfout zijn? Het is inderdaad wel vreemd dat je een training op min of meer hetzelfde tempo de ene keer met gemiddeld hartslag 148 en de andere keer op 161 loopt.

Kun je jouw hartslagmeter eens een gaatje strakker doen tijdens de training? Deze mag absoluut niet bewegen over je pols om goed te kunnen meten. Als je merkt dat je hartslag sterk fluctueert tijdens de training zonder dat je sneller of langzamer gaat dan is dit ook een indicatie van een meetfout.

Als dat niets oplevert zou je eens een aantal trainingen op marathontempo kunnen doen in plaats van marathonhartslag. Dan train je nog steeds volgens de Sportrustenmethode en kunnen we misschien toch wat meer leren over je hartslag tijdens de trainingen.

Blijde groet,
Rob
lindakalinski

Hoi Rob,

Ik ben mijn berichtje kwijt, dus ik schrijf je voor de zekerheid nog een keer (sorry als je nu twee dezelfde mailtjes van mij krijgt).
Ik wil jouw tip om eens op marathontempo te trainen i.p.v. op marathonhartslag eens gaan proberen. Alleen hoe weet ik nu op welke verschillende tempo's ik moet trainen?

Groet, Linda
RunningRob - Sportrusten

Hoi Linda,

No problem.
Als je op marathontempo traint doe je zowel de training op lage als op hoge marathonhartslag op marathontempo.

En dit tempo kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

De intensieve training doe je dus ruim boven je marathontempo, pakweg 30 tot 60 seconden per minuut sneller.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie