Rennen in D2 lukt niet...

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Miangela Lacle

Rennen in D2 lukt niet...

Bericht door Miangela Lacle »

Hi sportrusters,
Ik ben 10 dagen terug weer begonnen met het schema 10 km. Het lukt me maar niet om in D2 te lopen, gemiddeld kom ik er boven, maar vooral tijdens meer dan de helft van een run is mijn hartslag rond de 170 terwijl ik tussen 145-162 moet lopen 🤯. Gebeurd vaak na 2 km. Tempo is hierbij op 5km gemiddeld 7:55.
Mijn halve marathon tijd is 2.35 (Egmond). Snelste 10 staat op 1.04 (2016). Omslagpunt 180 toen ook bij jullie gemeten.
Moet ik nog langzamer gaan lopen?
RunningRob - Sportrusten

Re: Rennen in D2 lukt niet...

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je D2 zone klopt, als je omslagpunt 180 is. Echter wat wel bijzonder is dat je dan zo makkelijk hartslag 170 haalt. Als ik 10 slagen onder mijn omslagpunt loop in een training ga ik voor mijn gevoel als zo'n beetje voluit.

Dus ik denk dat of de meting klopt niet, of je omslagpunt klopt niet.
Voor we dus conclusies gaan trekken: Als je jouw trainingsresultaten bekijkt: is je hartslag min of meer constant of zitten er sterke overgangen in (omhoog of omlaag)? Want dat zou kunnen duiden op een onbetrouwbare meting.

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Miangela Lacle

Hoi RunningRob,
Ik stuur je een printscreen van de run met hartslag erbij. Na de twee km gaat hij omhoog en blijft redelijk constant. :|
Wat wel zo is, is dat ik mijn omslagpunt (182-2) toentertijd heb gemeten met een GARMIN band om mijn middel, en nu heb ik sinds ik ben begonnen met deze 100 dagen 10 km een nieuwe GARMIN die aan mijn pols meet.
De vorige keer dat ik de 100 dagen ben gestart had ik ook dit probleem, maar zeker niet met een hartslag tegen de 170. Maar toentertijd was je uiteindelijk advies om voor marathon laag 145 aan te houden en voor marathon hoog 155. Ik weet niet of dit nog steeds klopt, dat was begin 2016.
Ik ben benieuwd naar je kijk hierop,
Groeten,

Miangela
Bijlagen
00C31989-231B-4280-A3FC-2F6F2C05FCB9.png
00C31989-231B-4280-A3FC-2F6F2C05FCB9.png (89.05 KiB) 1498 keer bekeken
RunningRob - Sportrusten

Hoi Miangela,

Zo te zien doet je hartslagmeter het wel goed. Als de meting niet goed is zie je vaak sprongen in de hartslag, en dat zie ik bij jouw niet echt.

Ik heb daarom even je eerder berichten gelezen. We hebben toen een testje gedaan om je marathonhartslag te achterhalen.
Ik heb nu de uitkomsten van deze test terug gerekend naar je omslagpunt, en dan kom ik op een omslagpunt van 189.

Kun je eens dit omslagpunt invullen in je schema en dan eens gaan lopen volgens de nieuwe hartslagen die dan berekend worden?

Ik ben erg benieuwd hoe dit zal gaan, maar in ieder geval zal je D2 zone nu een stukje hoger liggen.

Blijde groet,
Rob
Miangela Lacle

Beste Rob,
Inmiddels lukt het aardig om mijn hartslag onder controle (in D2) te houden gedurende de gehele run. Als ik tegen de 8 min/km loop dan gaat het prima, ook voor de langere runs. Maar zodra ik harder ga merk ik dat na 3 km mijn hartslag stijgt en op een hoger plateau gaat zitten.
Vandaag heb ik de 5 km VOLUIT run geprobeerd (dit in plaats van donderdag, wat eigenlijk volgens mijn schema moest).
Ik heb de eerste drie km mijn hartslag onder controle kunnen houden met een voluit tempo van 6:16, 6:30 en 6:40 /km, maar na de 3km kon ik mijn ademhaling niet meer goed onder controle houden en steeg mijn hartslag van gemiddeld 144 naar gemiddeld 178, en was in de tweede helft van de 4de km vaak rond de 184 (tempo 6:18 /km, meer omdat ik snel naar huis wilde rennen denk ik). Ik heb maar tot 4 km kunnen volhouden.
Mijn vraag is, is dit een kwestie van mindset en gewoon volhouden? Of is er een andere manier waarop ik de VOLUIT training beter kan aanpakken om het te kunnen volhouden?

(Oeps, bij het wisselen van de dagen is de D2 hartslagzone in mijn schema vanaf week 7 niet meer kloppend)

Groeten,

Miangela
RunningRob - Sportrusten

Miangela,
Miangela Lacle schreef: 18 apr 2020, 20:44 Mijn vraag is, is dit een kwestie van mindset en gewoon volhouden? Of is er een andere manier waarop ik de VOLUIT training beter kan aanpakken om het te kunnen volhouden?
Je schrijft dat je je ademhaling niet meer onder controle kon houden, daar is wel een truc voor en dat is je ademhaling synchroon laten lopen met je stappen. Dus bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen. Het aantal stappen dat je gebruikt op uit te ademen is gelijk of meer dan het aantal stappen dat je gebruikt om in te ademen.
Je past het aantal stappen aan aan je snelheid.
Dus bij vogels kijken doe je bijvoorbeeld 4 in, 5 uit. Bij 5km voluit doe je 2 in 2 uit.
Je moet zelf experimenteren wat je het prettigst vindt en bij welk tempo.

Als dat goed gaat wordt het vanzelf makkelijker om de 5km vol te houden.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Miangela Lacle

Okay ga ik mee aan de slag.
Dankjewel!
Miangela Lacle

Beste Rob,
Inmiddels lekker aan het lopen met goede focus op de ademhaling, dit gaat goed. Alleen merk ik dat ik aan het begin moeite heb om in de zone te komen, en na een tijdje (soms al snel en soms na enkele kilometers) stijgt mijn hartslag ineens naar een plateau, net hoger dan de zone. Maakt weinig uit of ik wat langzamer of sneller gaat. Herken je dit?
Straks als ik in D3 moet lopen, maakt dit niet heel veel uit denk ik? Al kan het even duren voordat ik in D3 kom.
Is dit okay?
Gr,

Miangela
Bijlagen
2B2D7497-2122-42B2-ACA0-B133A75DEF3F.jpeg
2B2D7497-2122-42B2-ACA0-B133A75DEF3F.jpeg (84.44 KiB) 1419 keer bekeken
AF08C30C-EE2C-4661-BF94-CC9F5E7E4D8F.jpeg
AF08C30C-EE2C-4661-BF94-CC9F5E7E4D8F.jpeg (86.8 KiB) 1419 keer bekeken
AA6AB284-ED2C-4025-A939-416C44D6E1C2.jpeg
AA6AB284-ED2C-4025-A939-416C44D6E1C2.jpeg (85.91 KiB) 1419 keer bekeken
Miangela Lacle

En nog een.
Bijlagen
84FACBCC-0110-4EB4-B804-A11210E0A8FA.JPG
84FACBCC-0110-4EB4-B804-A11210E0A8FA.JPG (85.9 KiB) 1419 keer bekeken
RunningRob - Sportrusten

Hoi Miangela,

Dit lijkt wel heel erg op een meetfout. Ook omdat je hartslag niet meer verandert terwijl je duidelijk langzamer loopt.

Verandert de hartslag ook als je even wandelt? En kun je eens proberen je hartslagmeter een gaatje strakker om je pols te doen? Ook al voelt deze al behoorlijk strak?
(Ik ga er even vanuit dat je jouw hartslag via de pols meet)

Blijde groet,
Rob
Miangela Lacle

Beste Rob,
Als ik wandel, corrigeert hij met enige vertraging van enkele secondes. Als ik stop met de run, daalt mijn hartslag ook.
Misschien een meetfout van het tempo?
Dank voor de tip. Ik hou het in de gaten.
Groeten,

Miangela
RunningRob - Sportrusten

Hoi Miangela,

Dank voor je antwoord. :)

Wat ik eigenlijk nog had moeten vertellen (en dat maakt het verhaal denk ik een stuk duidelijker), is het volgende:
Als je hartslagmeter niet goed registreert pikt hij soms je stapfrequentie op in plaats van je hartslag.
En je stapfrequentie is meestal constant en kan heel goed rond de 180 liggen, en dat is wat ik bij jou zie. Vandaar dat ik aan een meetfout dacht.
Als je dan gaat wandelen ligt je hartslagmeter weer rustig tegen je pols en pikt hij (waarschijnlijk) weer je hartslag op, dat zie je dan door weer een sprong in de meting.
Wat bij mij hielp is de hartslagmeter strakker om je pols doen. Als je via de pols meet moet je hartslagmeter echt op één plek strak tegen je pols aanzitten, en dat daarvoor moet je meter best strak zitten. Dus als je weer hoge hartslag meet, gewoon nog een gaatje strakker proberen, ook al voelt het al strak aan.
Ik hoor graag of het helpt!

Blijde groet,
Rob
Miangela Lacle

Beste Rob,
Inmiddels kan ik goed genieten van lopen in D2, is mijn hartslagmeter accuraat met het strakker aantrekken van mijn horlogeband en heb ik een nieuwe PR op de 10K met de 100 dagen schema! Dus erg bedankt voor je goede adviezen! :D
Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuwe 100dagen in aanloop naar 25 oktober. Mijn eerste training was zwaar in de zin dat ik me erg moet inhouden om in de goede hartslagzone te lopen, voelt als bijna wandelen aan, en dat voel ik ook wel in mijn heupen. Ik kwam ook no way near een marathon of halve marathontempo. Gemiddeld 8:32/km. Heb het gevoel dat er iets niet klopt. Kan jij dit voor mij controleren?
Groetjes, Miangela
RunningRob - Sportrusten

Hoi Miangela,

Ik zie dat je nu één training hebt geregistreerd in je nieuwe schema, dat maakt het voor mij lastig om een analyse te doen ;)

Kijk het even aan hoe het blijft gaan bij de andere trainingen. Als je het niet vertrouwd kun je eens een training op marathontempo doen om te kijken wat je hartslag dan doet. Jou marathontempo is ongeveer 7:16 min/km, zie:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... 0k_time=59

Blijde groet,

Rob
Miangela Lacle

Okay thanks. :)
Plaats reactie