Kom maar zeer moeizaam in de gewenste Hartslagzone

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Tiede

Kom maar zeer moeizaam in de gewenste Hartslagzone

Bericht door Tiede »

Ik "loop" tegen het volgende aan. Ik moet ongelofelijk hard lopen om in de gewenste hartslagzone te komen. Echt zo hard dat ik eigenlijk niet op mijn ademhaling kan letten en volle bak moet, maar mijn hartslag stijgt slechts zeer matig. Het gemiddelde is eigenlijk altijd lager dat de gewenste ondergrens.

Wat gaat er hier fout? Moet mijn omslagpunt opnieuw bepaald worden? Deze is van drie jaar geleden.
RunningRob - Sportrusten

Re: Kom maar zeer moeizaam in de gewenste Hartslagzone

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tiede,

Wat is je tempo dan? Is dat ongeveer je marathontempo als je loopt op de laagste hartslag uit je schema?
Je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Ik hoor graag van je,
Blijde groet,

Rob
Tiede

Bericht door Tiede »

Dank voor je snelle reactie. Mijn tempo is bij de laagste zone (niet vogels kijken) 5:15 min/km. Marathontempo ligt echt eens stuk lager zo'n 6 min/km. En dan zit ik in de training echt nét precies in de zone. Maar ontspannen lopen is het echt niet.
RunningRob - Sportrusten

Hoi,

Als ik kijk naar je 10km tijd dan zou je ongeveer 6:04 min/km moeten lopen op je lage marathonhartslag, jij loopt 5:15 min/km. Dus geen wonder dat je moeite hebt om de hartslag te halen... Ik zie dat je nog geen trainingen hebt ingevuld, maar ik gok dat je zeker 10 slagen van je omslagpunt kunt aftrekken.

Wat je ook kunt doen is eens een training op 6:04 min/km gaan doen en kijken wat er dan voor gemiddelde hartslag uitkomt. Een beetje de omgekeerde weg maar dat hebben we wel een idee wat je omslagpunt zou moeten zijn.

Blijde groet,
Rob
Tiede

Bericht door Tiede »

Hoi Rob,

Veel dank weer voor je opmerkingen. Ik heb de trainingen ingevuld. Vandaag geprobeerd 6:04 min/km te lopen, het is iets sneller geworden 5:51 min/km. Gemiddelde hartslag 138 s/m.

Ik moet zeggen dat ik er niet heel veel van begrijp, is een nieuwe test zinvol? Ik weet wel dat ik een redelijke 10 km kan lopen (2 jaar geleden PR 46: 33 min.) maar dat ik nooit de hieruit volgende marathon tijd heb kunnen halen.

Vriendelijke groet, Tiede
RunningRob - Sportrusten

Als ik naar je laatste training kijk dan is mijn inschatting niet zo slecht geweest denk ik. Dan zit je prima bij een marathontijd die hoort bij een 10k van 47 min.
Als je 10 slagen van je omslagpunt aftrekt zul je meer in de richting van de juiste tempo's trainen.
Tiede schreef: 05 jul 2020, 20:48 is een nieuwe test zinvol?
Mogelijk, hoe is je huidige omslagpunt vastgesteld? Normaal gesproken verandert een omslagpunt niet of anders heel langzaam.

Blijde groet,
Rob
Tiede

Bericht door Tiede »

Hoi Rob,

Je bent er maar druk mee! Ik heb indertijd keurig de test gedaan met een sportrusten-coach, later nog een sportmedische keuring die op een vrijwel gelijke maximale hartslag kwam.

RunningRob - Sportrusten

Mmm, dan zou je toch verwachten dat het omslagpunt wel klopt...

Kun je in je schema toch 10 slagen ervan af doen en dan even kijken hoe de trainingen gaan? Trek gewoon weer aan de bel als er nog vragen zijn.

Blijde groet,
Rob
Tiede

Bericht door Tiede »

Hoi Rob,

Ga ik doen. Mijn doel is om 1 oktober een solo-marathon te lopen. Het gaat me echt om de training er naar toe, dan zie daarna wel verder.

Ik ga 10 slagen lager trainen met 10 keer meer lol.

Veel dank nogmaals voor je moeite. Je hoort van me hoe een en ander is gegaan.

Plaats reactie