Toch extra km

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Baas.B.

Toch extra km

Bericht door Baas.B. »

Hallo Koen en Maarten,

Ik start 2 januari met mijn road to Rotterdam. Ik zit inmiddels op een 10K tijd van 48 minuten. Ik wil de Marathon onder de vier uur lopen. Ik moet dus uitkomen op een 10K tijd van 46 min. Ik maak me een beetje zorgen om mijn kilometer hardheid (Groot verloop bij langere afstanden). Wat vinden jullie ervan om toch een paar keer de langste afstand in de week op te krikken naar 18 en 21?

Groet Joris
RunningRob - Sportrusten

Re: Toch extra km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Joris,

Niemand verbied je om wat langer te lopen dan in het schema staat, het is alleen niet nodig. Zolang je merkt dat dit geen problemen geeft, door bijvoorbeeld 's ochends je rusthartslag te meten, is er niets aan de hand en kun je rustig af en toe wat verder lopen.

Met het trianen op marathonhartslag proberen we er juist voor te zorgen dat je gewend raakt aan de juiste hartslag / tempo die je normaal gesproken de hele marathon vol zou moeten kunnen houden.

Succes met trainen!

Rob
ArjanvanderVelde

Re: Toch extra km

Bericht door ArjanvanderVelde »

Hallo Joris, wat mij betreft zeg ik: "Niet doen!"

Ga niet twijfelen aan het schema, ik heb zelf de Amsterdam Marathon gelopen in oktober op dit schema. Ik had een 10 km tijd van 47 minuten en deze heb ik in de trainingsperiode nog 2x met een halve minuut verbeterd. Ik heb me zo goed als mogelijk aan de trainingen en hartslagen gehouden waarbij ik wel vaak 1 of 2 km gebruikte om warm te lopen en uit te lopen.

De marathon in Amsterdam ben ik rustig gestart en heb de hele marathon met een glimlach gelopen. Natuurlijk wordt het onderweg zwaarder maar ik heb geen man met de hamer gezien (wel goed eten en drinken onderweg hoor). Mijn eindtijd was 3:54 uur, een kwartier van mijn pr af gelopen. Ik weet nu dat het nog sneller kan aangezien ik met gemiddeld 6 slagen onder mijn gewenste marathonhartslag gelopen heb.

Dus nogmaals, niet doen, houd je vast aan het schema. Je gaat de komende periode zien dat je snelheid op de diverse hartslagen zal verbeteren en die (te) lange afstanden hoeft niet, je moet tenslotte ook nog rusten!!

In ieder geval veel succes en veel plezier.

Groet,
Arjan
Plaats reactie