Hoi,
ik train met het schema voor de marathon en heb net een eerste test gedaan met 5 km voluit, in 27:39. Mijn omslagpunt lijkt 187 te zijn, dat komt overeen met een fietstest waarbij je 10 slagen optelt.
Het lukt mij niet om in de lage hartslagzones te lopen, ook al voelen alle trainingen langzaam aan. Eerder trainde ik alleen op tempo omdat mijn hartslag vrij snel stijgt en de zones dicht op elkaar lagen. Dat was geen belemmering voor het sporten en lopen van halve marathons. Alleen nu kom ik er dus niet uit in welke zones ik moet lopen. Ik mis een training met hoge hartslag in het schema, of is dat niet de bedoeling?
Wat is handig om komende weken te doen, in aanloop naar een volgende voluit loop? (naast het boek nog een keer lezen)
Alvast bedankt.
Groet, José.
bepalen zones
- RunningRob - Sportrusten
Re: bepalen zones
Hoi José,
Ik heb even je trainingsresultaten bekeken: je loopt ze inderdaad sneller dan de bedoeling is. Als ik kijk naar je 10km tijd (58 min) dan verwachten we dat je de marathon in 5h07 kan doen. Dat is 7:16 min/km.
Al je trainingen zijn sneller...
Aan de andere kant: als ik kijk naar je rustigste trainingen dan zit je nog steeds, wat hartslag betreft, ver boven de gevraagde hartslag. Dus ik vermoed ook wel dat je trainingshartslagen te laag zijn vastgesteld. Kun je eens een training op marathontempo doen, dus op 7:16 min/km?
Verder doe je 1 keer in de 3 weken een 10km voluit. Dit is geen test (wat ik een beetje uit je woorden opmaak...) maar gewoon een intensieve training. Om te zorgen dat deze ook intensief gaat heet deze "voluit" en wordt hier geen hartslag aan verbonden.
Blijde groet,
Rob
Ik heb even je trainingsresultaten bekeken: je loopt ze inderdaad sneller dan de bedoeling is. Als ik kijk naar je 10km tijd (58 min) dan verwachten we dat je de marathon in 5h07 kan doen. Dat is 7:16 min/km.
Al je trainingen zijn sneller...
Aan de andere kant: als ik kijk naar je rustigste trainingen dan zit je nog steeds, wat hartslag betreft, ver boven de gevraagde hartslag. Dus ik vermoed ook wel dat je trainingshartslagen te laag zijn vastgesteld. Kun je eens een training op marathontempo doen, dus op 7:16 min/km?
Je traint op 3 hartslagzones, waarvan de hoogste de "intensieve" training is die bedoelt is om het laatste stuk van de marathon te trainen, waarin je hartslag verder mag oplopen.
Verder doe je 1 keer in de 3 weken een 10km voluit. Dit is geen test (wat ik een beetje uit je woorden opmaak...) maar gewoon een intensieve training. Om te zorgen dat deze ook intensief gaat heet deze "voluit" en wordt hier geen hartslag aan verbonden.
Blijde groet,
Rob