Volgens het schema moet ik de marathon op hartslag 134 lopen en zou ik met 5:36min/km in 3:56u kunnen finishen; een mooi streven voor mijn 1e 42k! Ik heb (voordat het schema begin 2016 echt begint) een paar rustige oefenloopjes gedaan:
- 17km op 5:33 (dus vooral gekeken naar tempo) met gemiddelde hartslag van 146bpm
- 15,5km met gemiddelde hartslag van 142bpm (vooral gekeken naar hartslag, waarbij ik probeerde 'm onder de 140 te houden) met 5:45 als gemiddeld tempo. Als ik de hartslag verder wil laten zakken, zakt het tempo helemaal in...
Is het nou het meest verstandige om puur op hartslag te lopen (duurlopen op 134 en 139 bpm) en erop te vertrouwen dat het met tempo dan goed komt? En is die combi 134bpm/5:36u pas na de 100 dagen bereikt of moet je dat al (veel) eerder kunnen zien? Ben benieuwd!
Flink wennen aan hartslag/tempo?
-
rolanddewit
- RunningRob - Sportrusten
Re: Flink wennen aan hartslag/tempo?
Hallo Roland,
Ieder 3 weken doe je een testje door 10km voluit te lopen, de tijd die je daarbij loopt vul je in bij het schema via de knop "Schema bijwerken". Daaruit volgen dan weer aangepaste hartslagen.
Mocht je merken dat het de verkeerde kant op gaat, dus dat na verloop van tijd blijkt dat je alleen maar langzamer wordt, trek dan even aan de bel.
Met blijde groet,
Rob
Ieder 3 weken doe je een testje door 10km voluit te lopen, de tijd die je daarbij loopt vul je in bij het schema via de knop "Schema bijwerken". Daaruit volgen dan weer aangepaste hartslagen.
Mocht je merken dat het de verkeerde kant op gaat, dus dat na verloop van tijd blijkt dat je alleen maar langzamer wordt, trek dan even aan de bel.
Met blijde groet,
Rob