Hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Chantal1979

Hartslag

Bericht door Chantal1979 »

Hoi, deze ochtend weer genoten van een heerlijk ochtend rondje 15 km op marathon hartslag, ik volg nu een halve marathon schema maar soms neem ik toch even een andere draai eraan voor de afwisseling en om in de marathon tempo te blijven trainen.
Mijn vraag: ik merk dat als ik langer op marathonhartslag blijf lopen ik toch niet goed hetzelfde tempo kan aanhouden. Na een km of 8 gaat mijn hartslag wat stijgen en het tempo dan toch wat naar benenden , het is allemaal niet heel veel maar vraag me toch af of dat meer mensen hebben , het zo hoort , en of ik er iets aan kan doen, probeer zeker ademhalingsoefeningen en dat helpt dan ook wel weer even maar blijft lastig om dat steeds te doen, en dat t dan ook ontspannen blijft.

Ik ben bij 3 km 5:45. 8km 6.06 14km 6.23... constant tempo niet echt dus terwijl hartslag ook ergens tussen 140/145 zit.

Benieuwd of iemand dit ervaart en wat ik er evt aan kan verbeteren.

Groetjes chantal
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Chantal,

Dit heeft iedereen. Het komt omdat je snelle suiker-voorraad leger raakt en je steeds meer overschakelt naar vetverbranding. Het is wel zo dat des te beter je conditie, des te langzamer je snelheid naar beneden zal gaan (bij gelijkblijvende hartslag).

Dit verschijnsel is ook de reden dat je in het online marathonschema twee zones ziet. De lage zone is voor het eerste gedeelte en de hoge zone voor het tweede gedeelte. Hoe dit in zijn werk gaat wordt je verder uitgelegd in de mails die je krijgt als je het schema volgt.

Blijde groet,
Rob
Chantal1979

Re: Hartslag

Bericht door Chantal1979 »

Dank je wel Rob!
Plaats reactie