Vragenuurtje 13 mei om 16:00

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Koen - Sportrusten

Vragenuurtje 13 mei om 16:00

Bericht door Koen - Sportrusten »

Heb jij een vraag over ademhaling, voeding of hardlopen? Exclusief voor leden geven we woensdag 13 mei antwoord op vragen via een webinar.

Zet hier je vraag en woensdag 13 mei om 16:00 uur geven we het antwoord (als we het antwoord weten).

Aanmelden kan hier: https://sportrusten.webinargeek.com/vragenuurtje-1

Tot dan!

Koen
Mereltje

Re: Vragenuurtje 13 mei om 16:00

Bericht door Mereltje »

Hoi Koen,

Leuk idee, helaas op een werkdag.
Is het net als de andere webminars terug te kijken. Dan schrijf ik me in.
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Het wordt opgenomen Merel. Dan kun je gewoon je vraag stellen en dan komt je vraag aan bod. Kun je kater terugkijken ;-)

Groetjes Janneke
Koen - Sportrusten

Ha Merel,

Ja, als je je aanmeldt, sturen we na afloop het webinar toe.

Heb je ook al een vraag?

Geluk,

Koen
Mereltje

Bericht door Mereltje »

Top, ik heb me aangemeld.

Wat ik me afvraag.

1. Is het omslag punt afhankelijk van je conditie. Je hartslag veranderd toch als je een betere conditie hebt?

2. Wat eten jullie rond een uur of 22.00. Niks is het meest ideaal, met knorrende maag naar bed bevalt me niet zo goed. Ik neem nu zelf handje noten maar vroeg me af wat andere nemen.
Koen - Sportrusten

Goeie vragen Merel,

Gaan we meenemen tijdens het webinar.
Susan E

Bericht door Susan E »

Is het verstandig om na je training toch wat te eten? Bij nuchter sporten volgt je ontbijt daarna, maar als je later loopt of op de avond, duurt het lang voor je weer iets eet. Is het goed voor je herstel om dan toch iets kleins te nemen?
Anne-Marie Thomaes

Bericht door Anne-Marie Thomaes »

Hoi Koen en Janneke, Ik wil jullie eerst bedanken.
Ik ben nu een paar weken lid van Sportrusten en ben er heel blij mee, heb al zoveel dingen waar ik echt wat mee kan zoals de ademhalingsoefeningen van tem je brein en nu het 5 kilo afvallen.
‘S morgens doe ik als eerste (om 6u dat is een uur eerder dan ik gewend ben) de mails openen van jullie met aansluitend de ademhalingsoefeningen. Een goed begin van de dag waar ik energie van krijg en wat een stimulans is om mijn bed uit te komen. (Ben iedere ochtend weer benieuwd wat jullie gaan vertellen)
Het eten met alle aanpassingen bevalt me erg goed, geen honger, voel me fit en heb veel energie.
Wat ik me wel afvraag is:
Wanneer weet je nu of je vet of spierweefsel verliest?
Ik ben een fanatieke sporter en zou het jammer vinden dat de kilo’s die ik kwijt raak ten koste gaan van mijn spieren en kracht die ik nodig heb bij het sporten (hardlopen, wielrennen, zwemmen en krachttraining.)
Gezonde en sportieve groeten, Anne-Marie
Mereltje

Bericht door Mereltje »

Goedemorgen,
Ook ik ben 1 april gestart en ben blij met deze stok achter de deur. Ik ben zowaar ook al wat onsjes kwijt.
Wat ik me afvraag, wanneer eten jullie fruit. Ik doe nu wat bij het ontbijt bv blauwe bessen maar dat is nooit 2 stuks. Ik ben benieuwd.
Cornelieke Keizer

Bericht door Cornelieke Keizer »

Dag Koen en Janneke,

Ik ben ook op 1 mei gestart en net als Anne-Marie zit het helemaal in mijn systeem om met jullie mails om 6 uur te beginnen gevolgd door ademhalingsoefeningen. Nu ben ik dus bezig met het 5 kilo kwijt programma en ik had in de koffiehoek deze vraag al gesteld, maar het antwoord was me nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb mijn omslagpunt met de Stans van der Poel methode berekend en eindelijk mijn goede HS zones ingevuld op mijn Garmin hardloophorloge. Ik ben begonnen met het bewust lopen in D2 (zone 3 op Garmin) alleen loop ik nu veel langzamer dan normaal of anders gezegd ik moet de hele tijd op de rem trappen om binnen D2 te blijven. Ik loop nu 45-50 seconden per km langzamer dan ik gewend ben op 8-10 km. Blijkbaar loop ik dus meestal in D3. Mijn vragen zijn dus of ik uiteindelijk ook op D2 sneller ga lopen en of ik het gevoel dat ik me heel erg moet inhouden kwijt zal raken?

Hartelijke groet,

Cornelieke
Richard Elbersen

Bericht door Richard Elbersen »

Ha Koen, ik heb drie vragen/punten vooraf.

Als je teveel ademhaalt per minuut, ca 15 keer, en je doet de ademhalings oefeningen iedere dag trouw, wanneer gaat dat aantal dan naar beneden?

Als je omslagpunt op 130 ligt en je hijgt al als een paard, terwijl je nauwelijks harder rent dan een stevig wandeltempo, wat gebeurt er dan in mijn lichaam en op welke wijze krijg ik het omslagpunt omhoog?

Uiteindelijk is mijn doel nl om door het hardlopen meer calorieën te verbruiken. Nu is dat maar 600kcal na een uur rennen, maar komt omdat ik in zone D2 blijf (Max 115) en dus niet harder kan. Is het dus zo dat wanneer mijn omslagpunt omhoog gaat, de D2 max ook meestijgt en ik meer calorieën ga verbruiken?

Alvast dank, succes en tot de 13e.

Groet Richard
Mereltje

Bericht door Mereltje »

Hoi Janneke,
Het advies is 3 keer per dag eten. Hoeveel uur zit er tussen ontbijt en lunch. Als ik een vroege dag heb en om 6.30 uur ontbijt is is het anders dan als ik bv na het lopen ontbijt om 8.00 uur.
marin

Bericht door marin »

Ha! Ik heb ook een vraag.
Twee jaar geleden is mijn omslagpunt vastgesteld op 178. Ik heb een jaar nauwelijks gelopen door rug- en heupklachten en pak het nu weer op in combinatie met ademhalingsoefeningen en het 5 kilo programma. Om in D2 te lopen zou mijn hartslag tussen de 142 en 158 moeten zijn maar die schiet, ook als ik heel langzaam ren (haha), al snel naar de 166. Kortom, mijn conditie is slecht. Moet ik mijn omslagpunt aanpassen?
Mijn hartslag in rust is ook 10 slagen hoger dan twee jaar geleden.
Superkdc

Bericht door Superkdc »

Naast dat ik op 1 mei begonnen ben met het 5 kilo kwijt programma ben ik ook sinds 1 mei bezig met een race waarbij de uitdaging is om 1000km, nouja 1022km, gelopen te hebben voor 31 aug. (the great virtual race across Tennessee) Hartstikke gaaf om te doen. Alleen ik zit toch wel wat met voeding. 4 maanden lang veel km's maken is best pittig (ook als ik zoveel mogelijk in D2 loop). Trainen voor een marathon is toch wel even anders. Dus voeding en lange afstanden/gekke avonturen. Waar haal je extra uit zonder dat je gaat overeten maar wel genoeg energie houdt of krijgt? Wat helpt voor het herstel? Wat voor voedingsstoffen/vitaminen heb je extra nodig en waar haal je die uit? Leuk, zo een vragenuurtje! Fijn om te lezen dat het ook naderhand te bekijken is, even terug kijken altijd prettig.
Mereltje

Bericht door Mereltje »

Hoi Janneke en Koen,
Ik draag een fitbit, als ik gewandeld heb 1,5 uur heb ik 379 cal verbrand en als ik hardloop 35min heb ik 389 cal verbrand. Wat is het verschil in verbranding?
Taru Kalimo

Bericht door Taru Kalimo »

Hallo team,
was benieuwd over het verschil van Wims ademhalingsoefening en die van Goenka. Wanneer de keuze voor de ene of de andere?
Patrick Janssen

Bericht door Patrick Janssen »

Hoi Koen en Janneke,

Ik ben vol enthousiasme begonnen aan het tem je brein en daarna het 5 kilo programma en ik ben nog steeds enthousiast. Ik merk dat mijn dagelijkse rusthartslag toch wat lager begint te worden. Alleen heb ik het idee dat ik onvoldoende in staat ben om mijn hartslag gedurende de ademhaling oefening flink te laten dalen. Mijn hartslag gaat gedurende de oefening circa 3-5 slagen per minuut omlaag versus mijn rusthartslag als ik deze daarvoor meet. Is de oké of zou de hartslag verder moeten kunnen dalen?

Daarnaast deed ik in het begin 10 minuten adem in, uit, rust en daarna 10 minuten observeren. Ik ben nu overgestapt na 10 minuten Hofman methode (3 sessie van 30 x ademhalen) en aansluitend 10 minuten observeren. Maakt het uit welke ademhalingsoefening ik doe? Met andere woorden heb je dan een ander effect of is het gewoon belangrijk om een ademhalingsoefening te doen elke ochtend.

Groet,
Patrick
Petra Boon

Bericht door Petra Boon »

Hoi Koen & Janneke,

Ik heb twee vragen:

- Mijn halve marathon hartslag ligt in D2 en ik loop dan zo langzaam dat ik bijna een kwartier langer zal doen over een halve marathon. Klopt dat wel of is het idee dat ik door het programma te volgen sneller ga lopen op die hartslag?

- Is er ook een schema (aantal trainingen, km, zones) als je niet voor een speciaal doel traint, maar gewoon sneller wilt worden op een lagere hartslag?

groet,

Petra
Daniëlle Soutberg

Bericht door Daniëlle Soutberg »

Hallo Koen en Janneke,

Mijn ademhaling frequentie per minuut is over het algemeen prima. Hoe weet je of het teug volume juist is? Ik heb soms het idee dat ik met te diepe teugen ademhaal. En hoe breng je dat naar een "normale" proportie?
Groet, Daniëlle
Bianca Wateler

Bericht door Bianca Wateler »

Adviseren jullie ook voedingssupplementen te nemen? En zoja, welke?

Alvast dank voor je reactie.
Plaats reactie