focus op gebied rond de neus

Plaats reactie
Marcel de Boer

focus op gebied rond de neus

Bericht door Marcel de Boer »

Goedemorgen Koen,

ik ben nu bij dag 18 van tem je Brein en de ademhalingsoefeningen brengen me op dit moment 1 ding; RUST! das heerlijk, maar ik wil verder.

Hoe kan ik mij beter focussen op het gebied rond mijn neus? ik snap niet hoe ik dat voor elkaar krijg. ik voel niets, ik ben na 20 seconden al weer ergens anders met mijn gedachten enz. Na een sessie van 10 minuten open ik mijn ogen ook weer met het gevoel van "nou dat was weer 10 minuten klungelen".

Groeten en fijne paasdagen

Marcel de Boer
Arend Lunenborg

Re: focus op gebied rond de neus

Bericht door Arend Lunenborg »

Hallo Marcel,

Ik zit op dag 13, want op 1-04 gestart, en herken jouw ervaring. Ik kom zelf niet onder de 55 bpm (ik twijfel of ik dit zo moet gebruiken als meting goed/minder goed).

In ‘10 dagen stil’ van Koen (lees je zo lekker weg) haal ik wel enig vertrouwen uit zijn struggle om gedachte vast te houden bij de ademhaling. Het is dus geen vreemde ervaring.

Groet en volhouden! 🙏🏼
Arend
Marcel de Boer

Bericht door Marcel de Boer »

Hallo Arend,

Het boek heb ik ook gelezen (in een middag inderdaad) alleen had ik het gevoel dat het niet zo lang zou duren totdat je “iets” voelt of zo. Wanneer doe je het goed bijvoorbeeld?

We gaan geduld hebben en jij ook succes!

Groeten Marcel
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marcel,

Zag je mijn eerdere reactie op een vergelijkbare vraag?

In de driehoek gebeurt een hoop hoor 😉. Er komt lucht naar binnen, er gaat lucht naar buiten. Soms komt er méér door je linkerneusgat, soms meer door je rechterneusgat. De lucht die je ínademt is wat koeler dan de lucht die je uitademt.

Dat je in het begin niets voelt, is niet gek. Het is wennen. Je brein is niet gewend om met aandacht bij iets saais en subtiels te blijven, zoals je ademhaling. Maar dat komt vanzelf goed.

Een buikademhaling is prima, ook (of juist) met een buikademhaling gaat je hartslag naar beneden als je maar niet overdreven diepe teugen neemt.

Geluk! Hou ons op de hoogte hoe de observatieoefening gaat.

Het is een kwestie van oefenen.
Plaats reactie