kan niet harder.....

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

kan niet harder.....

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob (of anderen),

Afgelopen zondag heb ik meegedaan aan de "20 van Alphen". Met de wind vond ik het toch nog zwaar al was de wind niet zo erg als in de afgelopen weken.

Nu heb ik 46.33 gelopen en is dit 20sec sneller dan bij de vorige VOLUIT en dus wel tevreden.

Maar..... :-) de gemiddelde hartslag was rond de 171 met en piek van 181. Nu ligt mijn omslagpunt bij de 190. Het ging gewoonweg niet sneller. Na 4 kilometer was het al puffen en gevoel dat ik te hard van start was gegaan (nu las ik in een oudere post dat dit voor een VOLUIT wel goed is ;-) ).


Kwa hartslag weet ik dat het hoger kan want bij een 10k anderhalf jaar terug in Tilburg had ik een gemiddelde hartslag van 184(!). Maar het ging nu niet harder. Ademhaling was moeilijk onder controle te krijgen. En de (boven)beenspieren voelden moe.


Herkennen anderen dit ook? Zou krachttraining voor de bovenbenen helpen of bijvoorbeeld tijdens de intensieve training op hogere hartslagen trainen (interval,...)? Of iets anders.

Iemand die raad heeft?

Alvast bedankt,
groeten, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: kan niet harder.....

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Ik denk dat je omslagpunt te hoog is vastgesteld. Hoe is deze vastgesteld?
Ik heb namelijk te trainingen bekeken en je zou op marathonhartslag 5:35min/km moeten lopen, en jij loopt daar altijd ver onder ;)

Dus geen wonder dat je je omslagpunt niet kan halen tijdens de 10km voluit. Als ik je tijden zo bekijk denk ik dat 182 eerder in de buurt liggen van je omslagpunt. Kun je daar eens mee gaan werken?

Blijde groet,
Rob
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: kan niet harder.....

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het omslagpunt inmiddels lager gezet en ga ermee aan de slag.


Het omslagpunt is 2 jaar geleden vastgesteld met de methode zoals beschreven in het boek; dus elke 2 minuten 1 km/uur harder lopen. Dit is begeleidt door een gecertificeerd sportrusten instructeur. Ik neem aan dat dat wel goed zit.
Zie https://flow.polar.com/training/analysis/2026109032 [polar flow] of http://tpks.ws/H3ZSZC4LVGHG4EQ75TP7CMVFY4 [training peaks]. De hartslag loopt netjes langzaam op tot 194 bij een snelheid van 17km/uur.

Vorig jaar tijdens de marathon van Amstelveen 3:48 gelopen dus in het tempo dat jij aangeeft ;-)
De hartslag was gemiddeld 167 over de hele marathon en dat ligt nu met het aangepast omslagpunt (182 ipv 190) bovenin de intensieve training. (zie https://flow.polar.com/training/analysis/3331758178)


Tijdje terug heb ik wel 2x het 10k schema bij sportrusten gedaan. Toen kwam ik wel makkelijker hoger in de hartslag. Misschien omdat de trainingen intensiever zijn en met het marathonschema meer op marathon hartslag.



Ik heb nog eens teruggekeken naar de race van afgelopen zondag: er zat een piek in van hartslag 189 maar dat kan ook iets met de meting op dat moment zijn geweest.


Nogmaals, bedankt voor het advies en ik ga eens met het lagere omslagpunt aan de slag.

groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door pi-tje op 05 mar 2020, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: kan niet harder.....

Bericht door pi-tje »

Even een update.....heb het omslagpunt op 182 gezet en de hartslagzones zijn 6 hartslagen omlaag gegaan.

Vandaag 13k gelopen op hartslag 151-159 en kwam uit op gemiddeld 155. De hele tijd netjes in dit hartslaggebied kunnen lopen.
Voelde soepel.

Wel een stuk langzamer dan 5.35 (=marathontempo) nu: 5.57 min/km.

pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: kan niet harder.....

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Kijk het even aan, ik denk dat je vanzelf weer sneller wordt op deze hartslag.

Blijde groet,
Rob
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: kan niet harder.....

Bericht door pi-tje »

Dank je Rob! Doe ik.
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: kan niet harder.....

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob en anderen,

Even een korte update......ben dus aan de slag met het lagere ingestelde omslagpunt. Loopt verder prima en minder intensief dan eerst.

Verder denk ik een idee te hebben waardoor het niet lukt harder te rennen in een wedstrijd en de hartslag niet omhoog krijg.
Ben afgelopen week begonnen in het boekje 'zuurstofwinst' en ik vermoed sterk dat mijn ademhaling de belemmering is. De symptomen die zij beschrijven passen precies bij wat ik ervaar ini een wedstrijd VOLUIT.
Test gedaan: ik heb nu een BOLT score van 16 seconden....terwijl het streven is deze tussen de 30 en 40 sec te krijgen. [BOLT snore = hoe lang het duurt voor je een prikkel krijgt om te ademen].

Eigenlijk wat er in het sportrusten programma ook zit met 'rustiger ademen' en de ademhalingsoefeningen. Nu deed ik dit bij de eerste keer schema volgen nog goed maar inmiddels bij he derde schema al niet meer. Ben daar veel slordiger in geworden. ;-)

De les voor mij is dus weer de discipline oppakken om goed met de ademhaling bezig te gaan en dan komen de hogere hartslagen vanzelf wel weer als het hardlopen dan makkelijker gaat.

Trouwens, het advies om op lagere hartslagen te trainen (door lager omslagpunt in te stellen) klopt ook met advies uit het boek om als de BOLT score laag is, eerst de trainingsintensiteit te verlagen.

Dus: nogmaals bedankt voor je meedenken Rob, en voor mij is nu het kwartje beter gevallen van het belang van een goede ademhaling. ;-) Hier maar eerst op concentreren.

groeten, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: kan niet harder.....

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Fijn om te horen!

Succes!
Rob
Plaats reactie