Hoi Rob en anderen,
Even een korte update......ben dus aan de slag met het lagere ingestelde omslagpunt. Loopt verder prima en minder intensief dan eerst.
Verder denk ik een idee te hebben waardoor het niet lukt harder te rennen in een wedstrijd en de hartslag niet omhoog krijg.
Ben afgelopen week begonnen in het boekje 'zuurstofwinst' en ik vermoed sterk dat mijn ademhaling de belemmering is. De symptomen die zij beschrijven passen precies bij wat ik ervaar ini een wedstrijd VOLUIT.
Test gedaan: ik heb nu een BOLT score van 16 seconden....terwijl het streven is deze tussen de 30 en 40 sec te krijgen. [BOLT snore = hoe lang het duurt voor je een prikkel krijgt om te ademen].
Eigenlijk wat er in het sportrusten programma ook zit met 'rustiger ademen' en de ademhalingsoefeningen. Nu deed ik dit bij de eerste keer schema volgen nog goed maar inmiddels bij he derde schema al niet meer. Ben daar veel slordiger in geworden.
De les voor mij is dus weer de discipline oppakken om goed met de ademhaling bezig te gaan en dan komen de hogere hartslagen vanzelf wel weer als het hardlopen dan makkelijker gaat.
Trouwens, het advies om op lagere hartslagen te trainen (door lager omslagpunt in te stellen) klopt ook met advies uit het boek om als de BOLT score laag is, eerst de trainingsintensiteit te verlagen.
Dus: nogmaals bedankt voor je meedenken Rob, en voor mij is nu het kwartje beter gevallen van het belang van een goede ademhaling.

Hier maar eerst op concentreren.
groeten, Pieter