Omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jootje

Omslagpunt

Bericht door Jootje »

Hallo Rob,
Vorige week kreeg ik een mail waarin stond dat als je twijfels had over het lopen op hartslag je daar een vraag over kon stellen, dus bij deze ;-)
Ik twijfel soms of mijn omslag punt wel oké is. Via sportrusten de test gedaan en daar kwam mijn omslagpunt uit op 179, snelste 10 km tijd was 59 min.
Vwb lopen in de juiste zones lijk ik mijn draai niet te kunnen vinden, ik ga voor mijn gevoel zo langzaam, en de snelle loop voelt vaak ook nog als relaxed.
Dacht dat het kwam omdat ik hieraan moest wennen, daarnaast was die tijd van 59 min van een tijd geleden dus wellicht was mijn conditie het laatste half jaar iets achteruit gegaan.
Maar vandaag mijn 10 km voluit gelopen in 57.49 (blij mee) gemiddelde hartslag van 173 en een maximale hartslag van 191, zou het kunnen dat mijn omslagpunt iets hoger ligt?

Alvast bedankt;
Groetjes; Jolanda
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jolanda,

Ik heb even je trainingen bekeken, en ik moet zeggen dat dat de situatie niet echt helderder maakt :?
Je loopt eigenlijk altijd (gemiddeld) op hartslag 153 tot 157, maar wel met wisselende tempos.

Je tempo op de marathon zou ongeveer 7:16 min/km moeten zijn, en dat loop je eigenlijk nu ook wel, alleen met een veel hogere hartslag dan je lage marathonzone. Dus je hebt wel gelijk dat je voor je gevoel te langzaam loopt.

Als ik dus even niet op je 10k tijd let maar puur op je tempo en hartslag bij de trainingen, dan zou je omslagpunt 15 slagen hoger moeten liggen, maar dat is een wel erg groot verschil. Kun je eens je omslagpunt 10 slagen hoger instellen en dan trainen in de zones die daar uitkomen?
En trek dan over een paar weken weer aan de bel, dan kijk je de trainingen weer na.

Blijde groet,
Rob
Jootje

Bericht door Jootje »

Bedankt Rob,
ik ga het proberen en dan laat ik het je weten!

Groetjes; Jolanda
Jootje

Bericht door Jootje »

Hallo Rob,

De van jou gekregen tips en aanpassingen hebben voor mijn gevoel zeker geholpen, ik loop doorgaans lekker en de 10 km voluit afgelopen week was ik weer sneller.
Maar vandaag bij de 14 km in marathonhartslag laag, schoot deze na 9 km omhoog en was deze niet meer naar beneden te krijgen.
Dat maakt mij richting 5 april toch weer wat onzeker..
Zou je mijn trainingen nog een keer kunnen bekijken?
Dank alvast

Groetjes; Jolanda
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jolande,

Ik vind je trainingen er prima uitzien! Mooie tempo's bij de goede hartslagen!

Als je hartslag zonder aanwijsbare oorzaak zomaar veranderd, kijk dan eerst even of de meting wel goed is. Als je stop met lopen, daalt de hartslag dan ook met een sprong? Of probeer je hartslagmeter even een gaatje strakker te doen.

En als mocht je twijfels hebben over je tempo: conditioneel ben je er zeker klaar voor, en je gevoel verteld je ook genoeg tijdens de marathon zelf.

Succes nog even!
Rob
Jootje

Bericht door Jootje »

Dank je voor je reactie Rob!
Plaats reactie