Ik ben helaas al bijna twee weken bezig met een hamstringblessure. Loop bij de fysio en mag niet tot weinig (max 5km) lopen. Ik heb voor deze week mijn 10 voluit staan, maar die zit er momenteel even niet in. Stel dat ik die later doe, past het schema zich dan ook nog gewoon aan. En hoe kan ik het beste straks weer opbouwen, gewoon weer instappen in het schema?
Je kunt op ieder moment je omslagpunt en/of je 10km tijd aanpassen. De dagen in je schema die je nog niet gedaan hebt worden dan automatisch aangepast.
Als je weer hersteld bent, doe dan eerst een training vogels kijken. Gaat dit goed, pak dak dan het schema voorzichtig weer op. Voelt het niet goed, las een extra rustdag in en probeer het weer eerste met een training vogels kijken. Je kunt dit natuurlijk ook overleggen met je Fysio.
Ik heb vandaag voor het eerst sinds bijna twee en een halve week weer langzaam en met moeite 4km uit mijn benen kunnen persen. Ik hoop dat het de komende weken snel beter gaat, maar loop nog vol bij de fysio. Wat betreft Rotterdam, wat is haalbaar qua training? De 10 voluit lukt me echt nog niet, hele lange afstanden (nu) ook nog niet. Heeft het zin om meer te lopen of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit?
Wat haalbaar is qua training valt natuurlijk samen met je blessure. 10 km voluit gaat voorlopig niet voor je omdat je dan moet "aanzetten" en dat is een belasting voor je hamstrings. Probeer je kilometers langzaam uit te breiden. Wat mij altijd hielp was elke training 5 minuten uitbreiden.
Dus voorlopig vogels kijken, een dag rust, vogels kijken, gaat het niet twee dagen rust.
Het is zaak heel te blijven. Conditioneel zal het waarschijnlijk geen probleem zijn de marathon te lopen, het gaat erom dat je ontspannen kunt blijven lopen en dat gaat niet als je gefocust bent op je blessure. Dus liever wat langer "vogels kijken" dan intensief.
Het is nu nog wat te vroeg om te zeggen of de marathon uit moet stellen of dat je hem wel kunt lopen.
Rob en Saskia, dank voor jullie reactie. Is ook helemaal waar, rustig aan opbouwen en geduld hebben. Ik pak de tips op en hoop idd dat ik middels vogels kijken weer snel op het oude niveau zit. Met de fysio idd ook afgesproken dat we het per week aankijken en voorlopig nog geen negatief loopadvies, mits ik rustig aan doe .