Aanpassen omslagpunt èn schema?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Johanveenstra4

Aanpassen omslagpunt èn schema?

Bericht door Johanveenstra4 »

Beste Rob,
Vandaag heb ik voor de 3e keer de 10 km voluit gedaan (alle 3 niet in wedstrijd verband). Alle 3 x mijn PR dik verbeterd. Lange leve het Sportrusten programma! Voor Sportrusten programma was PR 38.45, per vandaag 36.26. En ik had de vorige keer ook al onder de 37 min kunnen lopen. Daarbij nu Het luxe dilemma, aangezien in het boek Marathon revolutie staat dat je schema aangepast dient te worden als je 10km tijd onder 37min ligt, hoe nu verder komende weken?

Daarbij ook de volgende opmerking. Mijn gemiddelde HS wordt steeds lager bij 10km voluit (en uberhaupt..) Vandaag dikke dikke PR gelopen met lagere HS dan vorige keren. Bovendien mijn HS Vandaag in eerste 10 min HS best wel laag, daarom gems HS verhoogd van 170 naar 174). Mogelijk moet mijn omslagpunt omlaag? (ik heb de test gedaan in Haarlem, maar obv polsHS, inmiddels loop ik obv hartslagband)
Echter, mijn gemiddelde HS voor de marathon Rotterdam in 2017 was wel 171, nu zou die 172 zijn. Klopt wel aardig dus, al was het overigens wel erg warm toen en mijn eindtijd (3.26) lang niet in lijn met verwachting toen en met mogelijke einddatum volgens Sportrusten: binnen 3 uur?

Daarom graag je advies. Mijn plan was om programma gewoon te blijven volgen en voor marathon 4.10/4.15 snelheid aan te houden (mits binnen HS zones), dit loop ik nu vaak ook op marathon HS trainingen.
RunningRob - Sportrusten

Re: Aanpassen omslagpunt èn schema?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Johan,

Trainingen op marathonhartslag zouden ongeveer om marathontempo moeten gaan.
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Dus je kunt aan de hand van de snelle 10k je marathontempo bepalen en kijken of de trainingen op marathonhartslag ook op dit tempo gaan. Als je dus sneller wordt op de 10, zul je ook een wat snellere marathontijd krijgen met navenante tempo. Nu gaat de ene training wel beter dan de andere, maar over een langere periode moet het toch wel enigszins overeenkomen.
Mocht het niet overeenkomen dan klopt misschien je omslagpunt niet en is het verstandig om je omslagpunt bij te stellen.

Blijde groet,
Rob
Johanveenstra4

Beste Rob,
Dank voor je snelle reactie! Echter, aangezien mijn 10 km tijd nu onder de 37min ligt gaat de formule - in de link die je stuurde- niet meer op. Vandaar ook mijn vraag.

Groet, Johan
RunningRob - Sportrusten

Aj, even niet goed opgelet...
Johanveenstra4 schreef: 29 feb 2020, 22:13 Mijn plan was om programma gewoon te blijven volgen en voor marathon 4.10/4.15 snelheid aan te houden (mits binnen HS zones), dit loop ik nu vaak ook op marathon HS trainingen.
Dat lijkt me een prima plan.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Johanveenstra4

Top, dank voor je snelle reacties! Nu hopen dat Rotterdam wel doorgaat. Denk het niet. Dan op zoek naar alternAtief.
Patrick Laan

Bericht door Patrick Laan »

Ja, wat zou een goed alternatief zijn?
Johanveenstra4

Beste Rob,
Afhankelijk van het nieuws komende week rond Rotterdam, overweeg ik een andere (kleinere) marathon te lopen die 8 dagen eerder plaatsvindt:
wat is dan wijsheid qua schema?
het schema van week 12 vervangen door schema week 13
waarna het schema van week 13 vervangen door schema week 14
(kortom: week 12 laten vallen)?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Johan,

Dat is prima, je kunt week 12 laten vervallen.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Johanveenstra4

Hi Rob,
Super dank voor je snelle reacties iedere keer, complimenten!!
stigmos

Bericht door stigmos »

Hoi Johan,

Welke ga je lopen. Gaat die wel door? In verband met evenementen boven de 100 deelnemers!

Succes,

Saskia
Hartelijke groet, Saskia

You'll Never RUN Alone
Plaats reactie