halve marathon zonder hardslagmeter

Plaats reactie
Sylviajukic

halve marathon zonder hardslagmeter

Bericht door Sylviajukic »

heeft er iemand ervaring met de halve marathon lopen zonder hardslagmeter. Dus ook in de voorbereiding, ik wil puur trainen op gevoel/snelheid.
Bert

Re: halve marathon zonder hardslagmeter

Bericht door Bert »

Afgelopen voorjaar heb ik meegedaan aan de halve marathon van Sneek, mijn eerste halve marathon.
Ik liep al enige tijd hard en toen de inschrijving in december 2014 van start ging, heb ik samen met een collega besloten mee te doen. Daarvoor nooit meer dan 15km hardgelopen.
Mijn basissnelheid was op dat moment 11km/uur over 15km. De 12km kon ik lopen in 1 uur, maar dan wel volledig kapot.
Door snelle loopjes van 6km af te wisselen met duurlopen van 15km kon ik mijn basissnelheid langzaam opvoeren naar 11,5-12.
Via de betaalde app Runtastic krijg ik om de 500m mijn tijd en snelheid door. Deze probeerde ik zo constant mogelijk te houden.
2 weken voor aanvang van de halve marathon liep ik 17,5km in 1,5 uur. Als ik dit tempo zou doortrekken, zou ik op 1:50 uur uitkomen op de halve. Uiteindelijk heb ik een hele constante race gelopen in 1:46,40. Tijdens een wedstrijd zal je merken dat je onbewust sneller loopt, "motivatie en je wilt niet onderdoen voor anderen" spelen een belangrijke rol op dat moment.
Sylviajukic

Bericht door Sylviajukic »

Dank je voor je reactive. Je hebt blijkbaar niet getraind met het sportrusten schema? Want je hebt nog redelijk wat kilometers gemaakt...
Bert

Bericht door Bert »

Klopt.
Sinds kort heb ik het boek "De Marathon Revolutie".
Daarnaast vind ik het gewoon lekker om groot stuk hard te lopen. Echter heeft het heel veel tijd gekost om zo'n grote afstand in een keer te kunnen lopen. Ik ben nu 15kg lichter (91 naar 76), wat ook niet onbelangrijk is.
Je moet je ergens aan kunnen meten, of dit hartslag is of de snelheid/duur... Anders kan je geen progressie zien.
Plaats reactie