Vogels kijken laten vervallen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jootje

Vogels kijken laten vervallen

Bericht door Jootje »

Hallo,

Ik heb dit onderwerp al vaker voorbij zien komen, maar de antwoorden verschillen nogal eens, dus vandaar mijn vraag...
Naast het hardlopen doe ik balansoefeningen en krachttraining ivm knieblessure. Waar mogelijk plan ik dit direct na het lopen, in ieder geval op dezelfde dag zodat ik aan genoeg rust kom tussen de trainingen door.
Vooralsnog gaat dit goed, maar het vraagt het nodige van mijn lichaam dus het rondje "vogels kijken" zou ik graag achterwege laten.
Is dit mogelijk of is het toch beter om te kiezen voor een alternatieve training?
RunningRob - Sportrusten

Re: Vogels kijken laten vervallen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het antwoord is: je mag vogels kijken laten vervallen als naast het hardlopen ook nog een andere (intensieve) sport doet. En dan bedoel ik een sport waarbij je hartslag ook flink verhoogd wordt. (Fietsen, zwemmen, balsporten et cetera).
(Krachtoefeningen vallen hier niet onder, maar een bootcamp met cardio-oefeningen weer wel.)

Dus als dat bij jou het geval is dan is het prima als je vogels kijken hiervoor inruilt. ;)

Wat betreft je knieblessure: als deze veroorzaakt is door het hardlopen probeer in te achterhalen wat de oorzaak is. Knieblessures worden namelijk vaak veroorzaakt door verkeerde techniek. En ga niet trainen als je in het dagelijkse leven al last hebt van je knie. De kans is groot dat je door het hardlopen het alleen maar erger maakt...

Sterkte!

Rob
Jootje

Re: Vogels kijken laten vervallen

Bericht door Jootje »

Rob, bedankt voor je reactie!

Vwb die knieblessure, daar werk ik al een jaar hard aan. Heb onder begeleiding van Fysio mijn pasfrequentie en looptechniek aangepast, zeer langzaam opgebouwd en ga 2 a 3 maal per week naar de sportschool voor oefeningen. Ben bij een sportarts geweest (oa foto's en echo, alles oke) en gangbeeldanalyse gemaakt. Bleek doorgezakte voorvoet te hebben, loop nu met steunzolen.
Men geeft aan dat af en toe wat voelen niet erg is, als het binnen de grens blijft en na 24 uur weer verdwenen is.
Heb geleerd te luisteren naar mijn lichaam en ik bekijk het dag voor dag.
Uit ervaring weet ik dat 4 maal lopen teveel is voor mij, dus ik ga met fysio overleggen wat voor mij een mooi alternatief is ter vervanging van het vogels kijken te vervangen.

Vriendelijke groet;
Jolanda
Plaats reactie