Hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
linda75

Re: Hartslag

Bericht door linda75 »

Hallo Rob,

Mijn eerste heb ik voltooid in 4:50, strak gelopen rond de 7 min de km, maar was toen fitter. Ik merk dat mijn hartslag enorm snel heen en weer schiet, als ik bijv een heuvel oploop of even tegenwind heb, is ‘t is zo een paar slagen hoger en krijg ik hem niet meer naar beneden.

Groet Linda
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Linda,
linda75 schreef: 14 jan 2020, 08:11 is ‘t is zo een paar slagen hoger en krijg ik hem niet meer naar beneden
Daar is wel een trucje voor: hanteer een hoge stapfrequentie, (dan loop je sowieso efficiënter). Als je hartslag te hoog wordt maak je je stappen kleiner, maar je blijft je cadans hoog houden. Oftewel je regelt je hartslag met je staplengte. Succes verzekerd.

Blijde groet,
Rob
linda75

Bericht door linda75 »

Dank je wel Rob, ga ik proberen!
Mariekedes

Bericht door Mariekedes »

Ha Rob,

Daar ben ik ook weer met een vraag. het lukt me maar ternauwernood om op mijn lage hartslag te blijven. Ik loop dan ook een lagere snelheid dan ik mijn vorige marathon liep. Daar komt nog bij dat ik heel graag sneller wil worden... Ik wil nl voor een specifieke tijd trainen voor de marathon (<4u). Heeft het zin om al mijn trainingen op een iets hogere hartslag te lopen dan voorgeschreven is? Of moet ik intervaltraining inbouwen? Ik heb er nl met mijn reguliere schema niet zonder meer het vertrouwen in dat ik deze tijd ga redden (zal erom hangen), dus ik vroeg me af aan welke ‘trainingsknoppen’ ik moet draaien? Ik train op beduidend lagere hartslagen dan mijn vorige 100 dagen.

Dank en groet, MArieke
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marieke,

Wat voor tijd had je tijdens je vorige marathon?

Ik vind op zich dat je trainingen niet verkeerd gaan. Je loopt sneller dan het verwachte marathontempo (als ik kijk naar je 10k tijd), echter inderdaad nog wat langzamer voor een tijd onder de 4 uur.
Hoe gingen je 10k voluit?

Ik hoor graag van je,

Blijde groet,
Rob
Mariekedes

Mijn vorige marathon was 4:13.
De eerste 10km voluit was ik ziek en deze week ga ik voor de herkansing. Verwacht deze zo rond de 47 min te lopen. Misschien een minuutje sneller;)
Is het erg dat ik harder loop dan mijn marathon tempo?
En wat kan ik specifiek in mijn trainingen aanpassen om toch onder de 4u te lopen?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marieke,
Mariekedes schreef: 11 feb 2020, 21:21 Is het erg dat ik harder loop dan mijn marathon tempo?
Nee, dat is het niet. Het is ook geen erg groot verschil. Maar ik gezien je tijden weet ik niet of er een tijd onder de 4 uur inzit.
Ik zou focussen om gewoon beter te lopen dan de vorige keer. Dan is een meer realistisch doel en mocht je dan toch onder de 4 uur komen dan is de vreugde extra groot!

Blijde groet,
Rob
Mariekedes

Dank Rob! Ik ga mijn best doen niet teveel te focussen;)
Mariekedes

Hoi -held- Rob,
Wat besteed je toch veel energie aan het antwoorden van al onze vragen; wordt gewaardeerd. Eerder in deze conversatie mailde ik je met de vraag over mijn omslagpunt; welke ik professioneel heb laten meten. Daaruit kwam een omslagpunt van 165. Ik heb net de cpc gelopen en ben diep gegaan; ik liep op een gem hartslag van 168. Mijn Max hartslag was daar 176. Is hieruit te leiden dat mijn omslagpunt van 165 te laag is? Ook gezien het feit dat ik eerder (en nog steeds) ‘klaag’ dat ik zo langzaam train op mn lage Hartslag.... in dat geval pas ik mijn trainingen wat aan...

Dank en groet Marieke
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marieke,
Mariekedes schreef: 10 mar 2020, 13:32 ik liep op een gem hartslag van 168. Mijn Max hartslag was daar 176. Is hieruit te leiden dat mijn omslagpunt van 165 te laag is?
Je kunt een halve best wel dicht bij je omslagpunt lopen. Ik heb even naar mijn eigen statistieken gekeken en zo gemiddeld zitten er 6 slagen tussen wat ik op de 10k loop (en dat is ongeveer je omslagpunt) en de halve marathon. Maar ook tussen twee halve marathon kan uiteraard wel een aantal slagen zitten.

Maar dat je in je halve hoger dan je omslagpunt loopt is eigenlijk niet te doen dus ik vermoed dat je omslagpunt wel ergens rond de 170 of iets daarboven zal liggen.

Blijde groet,
Rob
Mariekedes

Ik heb eea aangepast en deze hartslagen lopen ook fijner merkte ik al bij de trainingen;) dank!
Plaats reactie