Omslagpunt en rusthartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
LindaS

Omslagpunt en rusthartslag

Bericht door LindaS »

In mei 2017 heb ik via sportrusten Avenhorn een inspanningtest gedaan. (de pdf hiervan wilde ik meesturen maar wordt niet geaccepteerd als bijlage). Mijn omslagpunt was toen 165 (met als notitie dat voor hardlopen er 10 punten bij opgeteld mogen worden en ik waarschijnlijk niet voluit ben gegaan.)
Mijn rusthartslag nu is bij het wakker worden 61 (vind ik vrij hoog, en ik heb opstartproblemen met de ademshaling oefeningen)
Vraag:
1) kan ik van een omslagpunt van 175 uitgaan? ook al is het 2,5 jaar geleden?
2) ik ben zwaarder dan 2,5 jaar geleden, welke invloed heeft dat op het omslagpunt?
3) mijn snelste 10km is 50 minuten, maar 8 jaar terug.... dus heb ik 52 minuten opgegeven, welke invloed heeft dat op het schema?
4) de afstanden in het gemaakte schema zijn zo kort. 5 km. voor vogels kijken. Klopt dat wel? In totaal maak ik nu veel minder km. als 'gewone' weken.
5) de gegeven hartslagzones in mijn schema zijn zo laag... klopt dat wel?
Kortom een hoop onzekerheden nu ik voor mijn eerste marathon (Rotterdam) aan het trainen ben.
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt en rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
LindaS schreef: 06 jan 2020, 20:34 1) kan ik van een omslagpunt van 175 uitgaan? ook al is het 2,5 jaar geleden?
Ja dat kan, je omslagpunt daal heel langzaam naarmate je ouder wordt, ongeveer 1 slag per 1 à 2 jaar.
LindaS schreef: 06 jan 2020, 20:34 2) ik ben zwaarder dan 2,5 jaar geleden, welke invloed heeft dat op het omslagpunt?
Nee, je zult langzamer zijn op de 10km en daardoor zal je marathonhartslag lager zijn.
LindaS schreef: 06 jan 2020, 20:34 3) mijn snelste 10km is 50 minuten, maar 8 jaar terug.... dus heb ik 52 minuten opgegeven, welke invloed heeft dat op het schema?
Je trainingsharslagen zijn lager naarmate je langzamer bent op de 10km. Tijdens de 100 dagen doe je een aantal malen een 10km voluit. Dus genoeg mogelijkheden om je 10km nog eens te testen!
LindaS schreef: 06 jan 2020, 20:34 4) de afstanden in het gemaakte schema zijn zo kort. 5 km. voor vogels kijken. Klopt dat wel?
Ja dat klopt :) De afstanden worden langzaam groter. Aan het einde van het schema loop je iedere week 42 km.
LindaS schreef: 06 jan 2020, 20:34 5) de gegeven hartslagzones in mijn schema zijn zo laag... klopt dat wel?
Aan de hand van je 10km tijd kun je je marathontempo bepalen. Als je traint op marathonhartslag, dan moet je ongeveer marathontempo moeten lopen. Is dit niet het geval check dan aan de bel. Je marathontempo vind je hier:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Succes!
Rob
LindaS

Bericht door LindaS »

Bedankt voor alle antwoorden Rob!
Gisteren een 10 km. wedstrijd gelopen. 1e 5 km. in 26 minuten, 2e ronde 28 minuten. Dus totaal 54 minuten. Snel herstel. Voluit gaan vind ik lastig. Vandaag niks geen last van spierpijn ofzo.
Heb nu mijn schema aangepast naar 54 minuten met hetzelfde omslagpunt.
Ik ga proberen wat af te vallen (72 kg. bij 1.68) en dan bij de volgende 'snelle' 10 km. kijken wat dat doet.

Nog 1 vraagje:
Ik wissel het sportrusten schema wel af met 1x interval training samen met de loopgroep (omdat het zo leuk is) en heb ook de halve van Egmond gedaan en straks in Schoorl de 30. Dus een beetje van jullie en een beetje van mezelf.
Schop ik dan mijn hele marathon Rotterdam schema in de war of kan het evengoed.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

LindaS schreef: 27 jan 2020, 20:33 Schop ik dan mijn hele marathon Rotterdam schema in de war of kan het evengoed.
Nee hoor, geen probleem. Zolang je goed hersteld (je rusthartslag geeft dit aan) is er niets aan de hand.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie