Hardlopen in D2

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
INKI
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2017, 11:04

Hardlopen in D2

Bericht door INKI »

Hoi!
Ik ben nu bijna een maand bezig en merk met hardlopen hoe lastig het is om in D2 te lopen. Ik schiet er snel overheen. Dan ga ik langzamer hardlopen, maar die D2 zone blijft lastig.
Mijn vragen: hoe komt dat? En, hoe ga ik hier op een goede manier mee om?
Ik hoor je graag en bedankt voor de nieuwe inzichten en uitdagingen afgelopen maand! Mooi om mee door te gaan!
Groetjes, Inki
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hardlopen in D2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Inki,

Hoe voelt de training aan?

Ik krijg de indruk dat de training je te gemakkelijk afgaat. D2 is een tempo dit je goed vol moet kunnen houden maar mag ook best pittig aanvoelen.

Hoe is je omslagpunt vastgesteld?

Blijde groet,
Rob
INKI
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2017, 11:04

Re: Hardlopen in D2

Bericht door INKI »

Hoi Rob,

Fijn dat je wilt meekijken, dank!

De training voelt niet zwaar aan. Maar desondanks gaat mijn hartslag hoger dan de D2 zone als ik in D2 train. Dus is mijn conclusie dat mijn conditie nog niet sterk genoeg is. Maar dat klopt dus misschien niet? Laatst een training deels in D3 gedaan en eigenlijk liep dat veel soepeler en sneller, en mijn hartslag bleef stabiel in D3. Nu, na een kleine maand 3x/week trainen (als beginner) is ook mijn VO2-max gezakt ;) Ook dat vind ik raar. Enig idee waarom dat is?

Ik heb mijn omslagpunt vastgesteld bij het Sport medisch centrum in Rotterdam, ongeveer een jaar geleden.

Ik hoor je graag met je ideeen!

Groet, Inki
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hardlopen in D2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Inki,

Kan het zijn dat dit omslagpunt op de fiets is vastgesteld? Ik vraag dit omdat ik zie dat je eerder het fietsschema hebt gevolgd...
Je omslagpunt ligt bij het hardlopen 10 tot 15 slagen hoger dan op de fiets. Bij het SMA kunnen ze ook je omslagpunt voor het hardlopen geven maar dan moet dit aangegeven zijn in het rapport.
INKI schreef: 02 jan 2020, 09:35 Enig idee waarom dat is?
Dat is wel vreemd, maar de VO2 max vastgesteld door je hartslagmeter is een grove schatting, deze kan per training variëren. Als je een voortschrijdend gemiddelde neemt van een aantal trainingen zou wel omhoog moeten lopen.

Blijde groet,
Rob
INKI
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2017, 11:04

Re: Hardlopen in D2

Bericht door INKI »

Beste Rob,

Dank je voor je antwoord. Ik heb inderdaad mijn omslagpunt op de fiets laten bepalen. Nu kreeg ik in hun verslag naast een tabel van fietszone's, ook een tabel met hartloop zone's. En die laatste heb ik in mijn Garmin staan voor hardlopen (en inderdaad het omslagpunt is 9 slagen hoger). Maar waar ik wel achter kwam door de zoektocht, is dat Garmin werkt in zone Z1 tm Z5, wat niet overeenkomt met de D-zones. Dus ik heb getraind in Z2, terwijl D2 overeenkomt met Z3 ;) :shock:

Ik ga hier nu verder mee aan de slag en kijk wat er gebeurt nu ik echt in de D2 ga trainen (ipv D1..) :D

Groet!

Inki
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hardlopen in D2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah, prima!

Succes!

Rob
Plaats reactie