schema marathon

Plaats reactie
dicvanhummel

schema marathon

Bericht door dicvanhummel »

Dank u wel voor het schema voor het lopen van een marathon over 100 dagen met een maximale loop van 14 km.

Toch nog een vraag. Ik ben lid van een atletiekvereniging en daarbij doen we aan tweemaal per week een interval training van gewoonlijk 11- 13 kilometer in totaal, incl. inlopen/uitlopen ( wisselend: heuveltraining, 23 x 1 minuut hard, 9 x 800 meter, pyramide, 2 minuten met de tweede minuut snel, etc. ). Daarnaast doe ik zelf een keer per week een langere duurloop van 10 of 14 km. Is er een mogelijkheid om de intervalsessies in te passen in het 100 dagen schema? De “vogels kijken” duurloop krijg ik nog wel ergens in de week geplaatst, maar ik worstel met de twee intervaltrainingen: waar deze te plaatsen in jullie schema.

Mijn details: man, 63 jaar, 1e marathon in 1986 in 2.51.52 ( wil graag 30 jaar later, in 2016, mijn tweede gaan lopen: streeftijd 3.25.00 ). 10 Km nu : 40.30, 41.00, 41.30. Halve marathon in 2014: 1.31.30. VO2max: tussen 50 en 60, gemeten bij sportarts bij inspanningstest. Max. Hf: 180 en dalend.

Het is fijn als u met mij meedenkt, bij voorbaat dank voor het advies!

Vriendelijke groet,

Dic van Hummel
Koen - Sportrusten

Re: schema marathon

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Dic,

1 intervaltraining is prima in te passen in het schema. Is het mogelijk om 1 intervaltraining te laten schieten, en in plaats daarvan een training marathonsnelheid in te bouwen?

Groet

Koen
dicvanhummel

Re: schema marathon

Bericht door dicvanhummel »

Dank je Koen voor je reactie.

We zijn inmiddels een tijdje verder en ik sta ingeschreven voor Rotterdam op 10 april. Op 1 januari aanstaande wil ik beginnen met jouw schema. En met de ademhalingsoefeningen.
Een opmerking en enkele vragen.

Opmerking n.a.v. je antwoord: ja, ik ga 1 intervaltraining in de week inruilen voor de duurtraining op marathontempo.

Vragen:
1. Ik vind het leuk te lezen hoe enthousiast de lopers zijn na het volgen van jullie revolutie-schema. Ik heb echter het idee dat tijden onder de vier uur ( marathon ) niet zo vaak gelopen worden met jullie schema ( en mijn ambitie ligt bij een tijd van 3.20 - 3.25 - 3.30.) Heb ik het mis ?
2. Mocht er een kern van waarheid zijn bij mijn vorige vraag, hoe kijk jij aan tegen een deelname aan de 30 van Schoorl in februari in de opbouw naar Rotterdam om zekerder te zijn van een tijd onder de vier uur ?
3. Jullie schema wordt nu al weer enige tijd gehanteerd. Is het voorstelbaar dat door ervaringen van lopers een bijstelling plaatsvindt?

Ben benieuwd naar je antwoord en dank voor je tijd.

Dic
Plaats reactie