Omslagpunt op basis van 15km?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
markderooij

Omslagpunt op basis van 15km?

Bericht door markderooij »

Volgend jaar ga ik de marathon van Rotterdam voor de 2e keer lopen.

Nu vind ik het lastig om mijn maximale hartslag te bepalen aan de hand van de test die in De Hardlooprevolutie beschreven staat. Ik heb altijd het gevoel dat er soms toch meer inzit en dat het er niet uitkomt.

Nu liep ik begin december de Bruggenloop (15km) in 1:12:32 met een maximale hartslag van 183 (gem. 165) en heb ik het maximale gegeven.

Kan ik op basis van deze race aannemen dat 183 bpm mijn maximum is? Gezien de gemiddelde snelheid (en ook mijn snelheid op het einde van de race toen ik op 183bpm kwam 4:50 was) zou ik 2 hartslagen eraf moeten trekken om op mijn omslagpunt te komen.

Ben benieuwd of dit ook een methode is die je kunt gebruiken.

Andere stats:
10km in 47 minuten afgelopen week (voelde niet helemaal als een lekkere run maar sneller ging het niet)
Halve marathon (begin november) in 1:44:47 (ging lekker en dit was ook wel het maximale wat er die dag in zat)
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt op basis van 15km?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mark,

Je omslagpunt komt overeen met een gemiddelde op een 10km voluit.

De Bruggenloop heb je gelopen op een gemiddelde van 165, dus dan zou ik verwachten dat je omslagpunt iets hoger is, de afstand is immers wat langer. Dus vanuit dit oogpunt gezien lijkt 181 mij onwaarschijnlijk hoog als omslagpunt.
markderooij schreef: 26 dec 2019, 14:34 Kan ik op basis van deze race aannemen dat 183 bpm mijn maximum is?
Nee, die denkfout wordt vaker gemaakt. De hoogste hartslag die je haalt in de veldtest is NIET je maximale hartslag, dit is gewoon de hoogste waarde die je haalt in de test. Je (echte) maximale hartslag kun je wel bepalen in een zogenaamde maximaaltest, maar die test ziet er heel anders uit....

De vraag is dus: welke hartslag had je gemiddeld op je 10k voluit (gemiddeld)?

Een andere controlemiddel is dat je gemiddelde tempo tijdens een training op je lage marathonhartslag moet overeenkomen met het verwachte tempo op de marathon. Dit tempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Overigens kan je 10km nog wel iets sneller als ik kijk naar je halve marathontijd, maar dat gevoel heb je zelf ook als ik je commentaar zo lees :)

Blijde groet,
Rob
markderooij

Ja die 47 minuten op de 10km was langzamer dan ik gehoopt had. Die 10km had ik een gemiddelde hartslag van 161 met een maximum van 175.

Als ik mijn schema op basis van bovenstaande start begin ik misschien te makkelijk gezien het niet als een goede 10km voelde?

Zelf vind ik 5:00 min/km altijd een heel lekker tempo om in te lopen, maar dat haalde ik vorig jaar op de marathon uiteindelijk niet. Het ging goed tot 34km maar toen kwamen de krampjes en verloor ik veel tijd waardoor ik eindigde in 4:11. Toen zou mijn marathonhartslag tussen de 147 en 152 moeten zitten, maar die lag vanaf de start al wat hoger (spanning? warmte?)
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mark,

Je bent je marathon duidelijk te snel gestart, een 10km tijd van 47 minuten geeft een marathontempo van 5:45 min/km. Dus zelfs als zou je sneller zijn op de 10km, dan nog ben je veel te snel van start gegaan, dus geen wonder dat bij 34km het licht uit ging...

Gezien de gegevens die je hebt gemeld denk ik dan een omslagpunt van 170 aardig in de richting moet zitten, en dan kijk ik meer naar de Bruggenloop dan naar je 10k.
Kun je hier eens een schema op maken en dan kijken hoe snel de trainingen gaan? Ik zou zeker niet sneller proberen dan 5:30 min/km op de marathon en dus op je laagste marathonhartslag. Dan eindig je straks al ruim binnen de 4 uur ;)

Blijde groet,
Rob
markderooij

Ga ik proberen Rob.
Het zal wel even wennen zijn, want dan moet ik een flink stuk langzamer gaan lopen dan ik gewend ben, maar uiteraard is dat met het doel om het tempo wel de hele marathon vol te houden.

Probleem waar ik dan wel tegenaan loop is dat ik met mijn beoogde marathonhartslag sneller loop dan 5:30 min/km. Ik zit dan vaak tussen de 5:00 en 5:10, dus wat is wijsheid. Luisteren naar de hartslag (en dus wat sneller lopen) of het tempo wat laten zakken.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mark,

Kijk het even een paar weken aan, mijn ervaring is dat de snelheid niet iedere training hetzelfde is. Ik zie dat je 100 dagen vandaag begint, dus we hebben nog alle tijd om een en ander te corrigeren.

Succes!

Rob
Eef127

Bericht door Eef127 »

Ik wil graag inhaken op de opmerking hierboven dat je omslagpunt ongeveer je gemiddelde hartslag van je snelste 10 km is, en dat een snelste 15 km waarschijnlijk een lagere gemiddelde hartslag heeft. Bij mij is dat namelijk niet.

10 km voluit singelloop Utrecht - 176 gemiddeld 186 max
15 km voluit Zevenheuvelenloop - 177 gemiddeld 201 max (hier heb ik een pr gelopen op de 15 km)
15 km voluit bruggenloop - 179 gemiddeld 194 max

Mijn omslagpunt ligt rond 185 (wil binnenkort nog een keer de test doen), bij mij lijkt die theorie dan niet op te gaan? Of zou ik mijn 10 km veel harder moeten kunnen rennen?

Groetjes Eveline
RunningRob - Sportrusten

Hoi Eveline,

Je kunt je 15km en zelfs (met name voor de snellere lopers) je halve marathon best wel dicht bij je omslagpunt lopen, dus wat dat betreft kloppen je bevindingen wel.

Als je de 15k hartslag consequent boven je 10k hartslag zit, dan betekent dit dat je nog wel sneller kunt op de 10k :)

Blijde groet,
Rob
markderooij

RunningRob - Sportrusten schreef: 29 dec 2019, 22:36 Hoi Mark,

Kijk het even een paar weken aan, mijn ervaring is dat de snelheid niet iedere training hetzelfde is. Ik zie dat je 100 dagen vandaag begint, dus we hebben nog alle tijd om een en ander te corrigeren.

Succes!

Rob
Ok, ga ik doen maar bij mijn trainingen vorig jaar liep ik nooit langzamer dan 5:10 min/km.
markderooij

Ik heb nu 5 trainingen gedaan (waarvan 1 vogels kijken was). Conclusie is dat het lopen lekker gaat. Voor mijn gevoel kloppen de trainingen met de aangegeven hartslagen, maar 5:30 min/km mijn marathonsnelheid moet worden dan loop ik nu echt veel te hard.

5 januari - 10km (hartslagzone: 143-151)
Gem. hartslag: 146 | Tempo: 4:56/km

3 januari - 9km (hartslagzone: 148-156)
Gem. hartslag: 147 | Tempo: 4:52/km

2 januari - Vogels kijken

31 december - 6km (hartslagzone: 153-161)
Gem. hartslag: 155 | Tempo: 4:27/km

29 december - 10km (hartslagzone: 143-151)
Gem. hartslag: 142 | Tempo: 5:01/km

What to do?
Lekker zo blijven lopen of moet ik veel langzamer gaan lopen waardoor ik uiteindelijk een te lage hartslag volgens het schema krijgt.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mark,

Ik ben bang dat als je zo de marathon ingaat, je jezelf keihard tegen gaat komen. Mijn advies is om je omslagpunt eens 10 slagen lager in te vullen, je trainingshartslagen zullen navenant omlaag gaan.

Of het moet blijken dat je gewoon veel sneller op de 10km kunt. Want als je gemiddeld 4:27 kunt lopen op een training van 6km, kun je waarschijnlijk ook wel makkelijk 45 min halen op de 10km.

Wil je dat eens proberen?

Blije groet,
Rob
Plaats reactie