Hartslag i.c.m. Snelheid

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jacco Gielen

Hartslag i.c.m. Snelheid

Bericht door Jacco Gielen »

Goedemiddag,

Ik heb nu een aantal keren een 5km gelopen met hartslagmeter. Aan de hartslag heb ik geen aandacht geschonken aangezien ik pas sinds kort mijn omslagpunt heb bepaald.

Nu zie ik in de afgelopen periode dat mijn hartslag in het begin rond de 150-160 lag met 5km. Nu is deze 160-170 maar ik word wel sneller op de 5km. Is het nu ook de bedoeling dat mijn hartslag lager wordt op de 5km naar verloop van tijd?

(Mijn omslagpunt is 177 trouwens)

Groetjes,

Jacco
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag i.c.m. Snelheid

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jacco,

Eh, ik begrijp je niet helemaal, je zegt dat je hartslag hoger wordt als je sneller loopt, dat lijkt me vrij logisch toch?

Als je specifiek traint op een bepaald hartslag (zeg marathonhartslag), dan zie je over het algemeen dat je sneller wordt bij die hartslag.

Blijde groet,
Rob
Jacco Gielen

Bericht door Jacco Gielen »

Goedenavond Rob,

Dank voor je reactie. Stond er beetje krom inderdaad.

Het is inderdaad de bedoeling dat ik op hartslag ga trainen officieel begin ik zaterdag aan t 100 dagen programma. Aangezien dit voor mij voor het eerst is was dit even puzzelen.

Moet mij dus echt focussen op de hartslag, in de juiste zone blijven trainen en dan komt de snelheid naar verloop van tijd. Begrijp ik dat goed?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jacco,

Ja dat klopt, het is wel zo dat als je loopt op marathonhartslag je ook ongeveer op marathontempo zou moeten lopen.

Je zult zien dat na verloop van tijd (althans voor de meeste lopers) je snelheid op marathonhartslag ook sneller wordt.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie