10k vol

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ans_lovetorun

10k vol

Bericht door Ans_lovetorun »

Afgelopen week de 10k vol gelopen. Mijn training is gebaseerd op de laatste 10k hartslag van180. Nu heb ik hem met gemiddeld 162 gelopen en pieken naar 175.
Er is 1 minuut van mijn snelste tijd af. Nu 1.02.18.Ben ik wel op de goede weg? Moet ik dan mijn omslagpunt aanpassen Voorde volgende trainingen?
Tijdens het lopen probeer ik de ademhaling te regelen en de hartslag loopt dan eigenlijk altijd op in plaats van te dalen. Verschillende methodes geprobeerd maar dat lukt nog niet echt. Tips zijn welkom😊
Vr groet,
Ans
RunningRob - Sportrusten

Re: 10k vol

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ans,

Je kunt in ieder geval je snellere 10k tijd invullen.
Wat betreft je omslagpunt: je omslagpunt verandert normaal gesproken niet snel, als je echter het gevoel hebt dat je eerder ingegeven omslagpunt niet klopt, dan kun je uiteraard je omslagpunt aanpassen.

Een test is de training op (halve) marathonhartslag, deze training moet (ongeveer) gelopen worden op je (halve) marathontempo. Is dat niet het geval dan klopt wellicht je omslagpunt niet, trek dan even weer aan de bel.
Ans_lovetorun schreef: 23 nov 2019, 19:35 Tijdens het lopen probeer ik de ademhaling te regelen en de hartslag loopt dan eigenlijk altijd op in plaats van te dalen.
Probeer eerst gewoon te trainen zonder ademhalingsoefeningen. Meestal is je ademhaling dan al goed. Het gaat vaak pas fout als je echt maximaal gaat.
Wat je kunt proberen zijn je stappen te tellen. Bijvoorbeeld 4 stappen in, 3 stappen uitademen. Je ademhaling wordt sneller als je harder loopt, dus het aantal stappen hangt af van je eigen voorkeur en je snelheid.

Blijde groet,
Rob
Ans_lovetorun

Re: 10k vol

Bericht door Ans_lovetorun »

Dank voor je reactie. De snellere tijd ga ik invullen. De ademhalingsoefeningen lukken thuis wel om hem lager te krijgen. Had gister wel het gevoel tijdens de training dat het beter ging. Ik ga ervan uit dat het helemaal goed komt.
Hartelijke groet,
Ans
Plaats reactie