Ben ik nu goed bezig?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Fransvandekerkhof

Ben ik nu goed bezig?

Bericht door Fransvandekerkhof »

Ik ben nu ongeveer halverwege het programma en maak mooie stappen. Alleen ben ik nog wel aan het worstelen met hartslag. Mijn omslagpunt is 199, maar wil dit opnieuw doen. De reden: in het begin liep ik met moeite 12p/h met hartslagzone 180-188. Volgens schema. Maar wel goed kapot. Nu loop ik met veel lagere hartslag 14 p:h. Afgelopen week 5 km in 20:38 (14,6) met gem hartslag van 132 en vandaag 10 voluit in 43:30 met 145 gem. Heb niet het gevoel harder te kunnen. Vo2 max ook flink gestegen naar 55+ En nu het gekke: met vogeltjes kijken liep ik 5 km in 29 minuten met gem hartslag van 155.

Enerzijds dus blij met vooruitgang, maar ook aardig in de war dus mbt hartslag. Want loop nu niet de zones op basis van “omslagpunt” Tips uit andere ervaringen?

Dank!
RunningRob - Sportrusten

Re: Ben ik nu goed bezig?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Die 5km vogels kijken moet haast wel een meetfout zijn, tenzij je de dag erna met griep op bed lag maar toen liep je die 10 ;)

Het kan soms zijn dat als je hartslagmeter niet strak om de pols zit dat hij dan je loopfrequentie oppikt (of een mengelmoes van hartslag en loopfrequentie). Dus als de meeting onwaarschijnlijk is, is mijn eerste handeling altijd mijn hartslagmeter een gaatje strakker doen.

Ik heb verder even naar je trainingen gekeken, en je hebt inderdaad een behoorlijke progressie gemaakt. Je kunt inderdaad even de test opnieuw doen want je loopt nu op halve marathonhartslag ook veel sneller dan dat je zou moeten lopen. Dus dat strookt niet met elkaar.

Blijde groet,
Rob
Fransvandekerkhof

Bericht door Fransvandekerkhof »

Dank rob

Dat er nog iets niet klopt lijkt mij ook. Gister nieuwe teat gedaan, kon nu tot 17 p/h volhouden. Richting 18 zeiden mijn benen “genoeg”. Hartslag bleef wel laag, max 164. 40 slagen lager dan eerste test in september (was toen niet fit). Ga denk ik toch nog een medische test doen, heb jij tips voor regio Utrecht? Woon zelf in driebergen.

Dank
Frans
RunningRob - Sportrusten

Hoi Frans,

Ik vraag het even na, kom ik op terug.

Blijde groet,
Rob
RunningRob - Sportrusten

Hoi Frans,

In Utrecht zou je gewoon naar het SMA kunnen gaan.

Of je gaat naar Maarten in Hilversum, hij kan ook een inspanningstest afnemen en is Sportrusten expert:
https://www.energizeme.nl/

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie