twee vragen

Plaats reactie
andremol59

twee vragen

Bericht door andremol59 »

Hoi,
Na vorige maand de marathon van Amsterdam te hebben gelopen (heel rustig in 4.13 uur) wil ik volgend jaar in Rotterdam 4.00 uur proberen te lopen. Ik heb altijd traditioneel getraind met lange duurlopen, oplopend tot zo'n 35 km. Deze keer wil ik met het sportrustenschema aan de slag. Ik heb vorige week mijn omslagpunt en zones laten bepalen. Om te voorkomen dat ik verkeer ga trainen heb ik twee vragen:
1e. als ik intensief moet trainen, dan is het aantal km's (6 km de eerste vijf weken) exclusief warming up en cooling down neem ik? Dus zeg maar netto te lopen.
2e. volgens de tabel bedraagt mijn marathonhartslag 141. Is dit de hartslag die ik gemiddeld in de trainingen aan moet houden (waar de teller op staat als ik klaar ben)?
Ongetwijfeld ben ik niet de eerste met deze vragen maar kon zo snel geen antwoord vinden. Alvast bedankt voor je reactie!
André
RunningRob - Sportrusten

Re: twee vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi André,

1) Ja, de 6km is exclusief in- en uitlopen.
2) Nee, het is de hartslag waarop je moet lopen. Dus (na het inlopen) start je met de kerntraining en laat je je hartslag langzaam oplopen tot de gewenste waarde en die hartslag probeer je vast te houden tot het einde van de training. Dus het gemiddelde kan best lager uitvallen, dat is geen probleem.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie