De hele marathon, het is me gelukt!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Felienne

De hele marathon, het is me gelukt!

Bericht door Felienne »

Afgelopen zondag de hele marathon gelopen, de allereerste in 4:30:35! Het is wel bewezen, een marathon met sportrusten, dat kan. Ik heb 2 keer buiten het schema om een lange loop gedaan (een halve en een 27km) en verder het schema precies gevolgd. Qua energie en hartslag heb ik supergoed gelopen, met een gemiddelde hartslag van 159 zat ik zeker niet hoog, en ik heb nergens echt een moment gehad van ik wil gaan stoppen of wandelen omdat ik moe ben. Genoeg gelletjes gegeten en geen man met de hamer, ik heb ontspannen gelopen en ook zeker kunnen genieten van het feit dat het me zou gaan lukken.

Maar ik heb toch ook nog een "klacht". Ik heb niet zo hard kunnen lopen als het schema zei (met een pr van 1:57 op de halve zou 4:16 moeten kunnen volgens jullie schema), en dat was vooral omdat ik niet was voorbereid op de PIJN. Al vanaf km 15 kreeg ik pijn aan mijn knieen, en later ook billen en enkels. Dat is toch raar want ik heb al best vaak een halve gelopen, ook op trails en dan had ik dat niet zo erg. Is dat dan de spanning van de marathondag, of gewoon pech hebben? Ik was een klein beetje verkouden dus misschien kreeg ik net wat minder zuurstof binnen en naar de spieren? Maar ik kreeg dus wel wat last van frustratie na km 30, want mijn hartslag was iets van 150, dus ik dacht: nou ik durf nog wel wat gas erop. Maar mijn spieren deden zo zeer dat dat niet echt lukte, dus de hazen van 4:30 gingen er zonder mij vandoor :(

Is er iets dat ik daar aan kan doen voor de volgende? (jazeker ik denk al aan de volgende) Meer krachttraining? Toch meer lange langzame duurlopen om de gewrichten voor te bereiden? Tips zijn welkom maar de trots overheerst voorlopig hoor :D
Berthe

Re: De hele marathon, het is me gelukt!

Bericht door Berthe »

Hoi Felienne,
Ik heb zondag ook de marathon gedaan in Amsterdam en ik stond ook versteld van de pijn in m'n knieën, heupen en liezen.
Eerst wat hier en daar, maar het werd allemaal stijver en pijnlijker. Het was erger dan m'n eerdere marathons (laatste 4 jaar geleden)

Het bijzondere is wel dat m'n renmaatjes die een normaal schema gevolgd hebben, het even zwaar hebben gehad. Ook zwaarder dan hun eerdere marathons. Terwijl zij wel een aantal lange duurlopen hebben gedaan. (En daar ook veel klachten en vermoeidheid van hebben gehad, en ikke lekker niet;-))

En nog een puntje: m'n herstel is GEWELDIG. Bijna geen spierpijn de volgende dag en nu na 3 dagen voel ik me echt heel fit. Heel fijn.

Hoe voel jij je na 3 dagen???
Felienne

Bericht door Felienne »

Fijn om te horen dat ik niet de enige was die pijn had :) Mijn herstel gaat geweldig (beetje afkloppen misschien nog wel) maar ik voel me weer helemaal in orde vandaag!

Zondagavond had ik echt overal pijn en voelde ik me ook niet bepaald lekker, heb echt uitgeteld op de bank gelegen, en maandag natuurlijk veel spierpijn. Ik heb wel wat gesmokkeld door dinsdagmiddag een uitgebreide sportmassage te nemen, dat heeft ook wel goed geholpen denk ik, want mijn spierpijn is zo goed als weg nu. Ben vanmorgen zelfs al weer een klein (3km) rondje gaan lopen.
jos.aikema80033600

Bericht door jos.aikema80033600 »

Inderdaad heel herkenbaar. Vanaf km 21 ongeveer begon een lichte pijn in benen tot best heftige pijn tussen km 35 en 42. Nu hoort dat er ook wel bij maar ik ben wel benieuwd of je je hierop beter zou kunnen voorbereiden.

Herstel gaat gelukkig prima en op de derde dag kan ik weer normaal een trap aflopen.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Felienne,

Je leest, je was niet de enige ;). Maar pijn in je knieën is meestal een techniek probleem. En als je dat eenmaal krijgt is de kans groot dat je dit gaat compenseren waardoor er op andere plekken ook klachten komen, wat je dus ook ervaarde.
Als je wat tips wilt (misschien doe je dit al, maar voor het geval):
- Zorg ervoor dat je tenen naar voren wijzen, dus in de richting waarin je loopt, en niet naar buiten wijzen.
- Loop op een hoge cadans (160 stappen per minuut of hoger)
- Probeer meer op je middenvoet te landen. Dit gebeurd eigenlijk al automatisch als je ook een hoger cadans loopt.

Krachttraining kan zeker wel helpen, die kunnen je core stabiliteit verbeteren en dat komt je techniek ook ten goede.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie