Beste sportrusters,
Zouden jullie mijn voortgang eens willen bekijken? Ik vraag me af of ik niet wat te rustig aan het trainen ben.
Ik ben op 13 sept begonnen aan 100 dagen programma voor de halve marathon in Linschoten. Op dat moment heb ik voor mijn omslagpunt in het schema 172 ingevuld, de gemiddelde hartslag van mijn laatste 10 km. De hartslagen uit het schema waren voor mijn gevoel zeer laag, en ik heb telkens heeeel rustig gelopen om mijn hartslag binnen de grenzen te houden. Inmiddels heb ik begin oktober een inspanningstest gedaan, daar bleek mijn omslagpunt 181 te zijn. Dit ingevuld in het schema zorgde ervoor dat ik nu met hogere hartslagen 'mag' lopen, dat is echt fijn. Toch vraag ik me nog steeds af of het niet nog steeds te rustig gaat.
Een collega-sportruster gaf aan dat hij om 'zijn hartslagen' te bereiken bij de intensief-training (en ook de hoge marathon hartslag) enorm aan de bak moest, omdat hij anders zijn hartslag niet hoog genoeg kreeg. Dat herken ik totaal niet.
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik gewoon niet fit (genoeg) ben en dus eerst maar eens rustig moet trainen, maar zowel mijn polar-horloge als ook strava hebben een hulpfunctie die de intensiteit van de training beoordelen. In de zomerperiode heb ik veel harder en langer gelopen en dan kreeg ik dus ook hogere polar-index of een strava-fitness&freshness cijfer. Sinds ik nu het sportrusten schema volg zie ik mijn fitness zelfs afnemen, dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Wat vinden jullie? Ik ben erg benieuwd.
Alvast dank,
Johan
PS zie bijgaand de Strava-fitness&freshness
Gaat t hard genoeg
Gaat t hard genoeg
- Bijlagen
-
- screendump.jpg (57.39 KiB) 187 keer bekeken
- RunningRob - Sportrusten
Re: Gaat t hard genoeg
Hoi Johan,
Ik heb even gekeken naar je trainingen en de verhouding hartslag / tempo, en dat ziet er eigenlijk wel goed uit.
Je zou in je laagste zone, zeg hartslag 160, ongeveer 5:30 min/km moeten lopen en dat doe je.
Zie:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Wel mag je de intensieve training ook echt intensief doen, dus als die voor je gevoel niet intensief is, gooi er gerust een flinke schep bovenop. Hij moet ook echt intensief aanvoelen. Ik denk dat je indexen dan ook weer omhoog gaan.
Blijde groet,
Rob
Ik heb even gekeken naar je trainingen en de verhouding hartslag / tempo, en dat ziet er eigenlijk wel goed uit.
Je zou in je laagste zone, zeg hartslag 160, ongeveer 5:30 min/km moeten lopen en dat doe je.
Zie:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Wel mag je de intensieve training ook echt intensief doen, dus als die voor je gevoel niet intensief is, gooi er gerust een flinke schep bovenop. Hij moet ook echt intensief aanvoelen. Ik denk dat je indexen dan ook weer omhoog gaan.
Blijde groet,
Rob
Re: Gaat t hard genoeg
Dag Rob,
Dank voor je snelle reactie, ik ga t proberen!
Groet,
Johan
Dank voor je snelle reactie, ik ga t proberen!
Groet,
Johan