Berlijn Marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Harm Siebrand

Berlijn Marathon

Bericht door Harm Siebrand »

het is vijf jaar geleden dat ik begon met hardlopen bij Atletiekvereniging Aquilo in Winschoten. Na een aantal trainingen te hebben bezocht waarbij de sfeer prima was, zei ik tegen mijn vrouw: "als ik 65 ben ga ik een marathon lopen.." Ik had geen idee hoe snel je 65 jaar wordt, maar dat ben je zomaar. Het is 2019 en ik ben 65. Van een goede vriend hoorde ik dat Berlijn een mooie marathon was en ik besloot me hiervoor aan te melden. Dat was eind 2018. Toen ik mijn plannen deelde bij Aquilo bleken er meer mensen geïnteresseerd te zijn in Berlijn. Halverwege januari stond de teller op 21 lopers en 14 supporters. Via GTB-marathonreizen boekten wij een weekend Berlijn. Nou heb ik niet veel verstand van lopen, maar trainers bij Aquilo stelden schema's op die je kon gebruiken in de voorbereiding. Er waren weken bij dat ik tussen de 70 en 100 km zou moeten trainen. Mijn werk is 6 dagen per week en behoorlijk intensief en al zou ik het willen dan ontbrak mij de tijd voor zo'n intensief programma. Op de één of andere manier (waarschijnlijk was het leiding van 'boven') ontdekte ik Sportrusten en besloot ik het programma van 100 dagen te volgen. Dat verliep fantastisch. ( 4 trainingen per week en de langste afstand 14k) Ondanks dat twijfelde ik of het voldoende zou zijn voor de marathon. (andere lopers en soms een trainer zei dat ik te weinig trainde..., en zij hadden er meer verstand van... dacht ik..) Hoe dan ook; mijn twijfel bracht mij op het punt om mezelf te testen met een langere duurloop. Ik melde mij aan voor de monnikentocht tussen Ter Apel en Bourtange. Een afstand van 34k met een groot deel onverhard. Het was die dag bovendien 30 graden. Na 25k kreeg ik kramp en was het uit met de pret. Mijn twijfel nam toe, totdat ik met een trainer overleg had. Ze vertelde mij dat ik te snel was weggegaan. Ze zei: "je liep op de snelheid die je ook loopt op de afstand van 10k, je moet veel rustiger beginnen." Ze bood mij aan om 2 weken later (het was begin september) samen een afstand van 30k te lopen waarbij zij het tempo aangaf. Samen met nog een andere loper liepen wij op haar aanwijzingen 30k. We stopten na iedere 5 of 6 k om even iets te drinken of een stukje banaan en renden daarna weer verder. Tot mijn verbazing had ik na 30k zelfs 'over'. Met het gevoel: "het kan.." ging ik naar Berlijn en na de 30k te zijn gepasseerd wist ik dat ik het zou halen. Ik heb enorm genoten en het smaakt naar meer. Dank voor jullie hulp en schema's. Ik ben blij met het programma van Sportrusten en vertel het graag aan andere lopers. Nogmaals dank, Harm Siebrand
RunningRob - Sportrusten

Re: Berlijn Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Super gedaan Harm! Gefeliciteerd met je mooie prestatie! Hulde! :D :D

Ik hoop dat je collega lopers ook goed hebben gelopen?

Dank voor je mooie verslag!

Blijde groet,
Rob
Harm Siebrand

Bericht door Harm Siebrand »

vraagje....

ik heb Berlijn gelopen. Het smaakt naar meer. Zou ik Rotterdam kunnen lopen of is dat te snel...?

groetjes en dank voor je reactie,
Harm Siebrand
Das

Bericht door Das »

Hoi Harm,

Mooi verhaal!
Ik heb exact dezelfde vraag, maar besloten het antwoord niet af te wachten. Ik heb ook Berlijn gedaan en vond het te gek. Heb me net ingeschreven voor Rotterdam en opnieuw 100 dagen Sportrusten vanaf 28 december.

Succes!
Dascha
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Harm,

Twee marathons per jaar is geen probleem, dus je kan prima Rotterdam doen

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie