Ik ben wel benieuwd of er veel 100 dagen sportrusters aan de Amsterdam marathon meedoen?
Ik ben zo benieuwd! Ik heb er twee met de veel voorkomende manier van trainen gelopen!
Ik vind het zo giga spannend!! Heb het idee om voor mijzelf de race in 3en te delen.
De laatste 14 km stapt mijn loopmaatje in om mij mentaal te ondersteunen
Gisteren de halve marathon gelopen in Amsterdam. Ging super! 7 min sneller dan mijn vorige HM, joepie!! Op naar de hele in Rotterdam in april. Met het sportrusten schema natuurlijk!
Vandaag even bijkomen, best een beetje spierpijn in mn bovenbenen nu, hahaha.
Yesss..... Het zit erop! Tijd 4.20 streeftijd was 4.10. Maar ik ben echt niet ontevreden! Het schema werkt. Kreeg alleen rond de 35 km last van aankomende kuitkramp aan beide kanten. Om dit niet te laten gebeuren ben ik tussen de 35/40 af en toe gaan wandelen.... Als dit niet nodig was geweest was ik zeker in de buurt van de 4.10 gekomen! Waar het door kwam....? In ieder geval niet door te weinig drinken! Weet niet of ik mijn volgende weer Oo deze manier doe? Heb de vorige 2 met R2F2 gedaan. Vind het ook wel gezellig zo om de 2 weken met een groep te trainen.... Alleen is ook maar alleen!
Ik heb gisteren de halve marathon gelopen in Amsterdam, na een voorbereiding met het 100dagen-schema. Dit was mijn 9e halve inmiddels en in voorgaande jaren ben ik in training met duurlopen tot 20-22 km gegaan. Mijn ervaringen zijn: fitter aan de start, fitter over de finish, meer spierpijn (dijbeen voor, oftewel quadriceps, en kuit) dan in voorgaande jaren. Lange duurlopen lijken toch wel hun nut te hebben ...
Ik liep na een moeizame Rotterdam marathon, zondag een heerlijke marathon in Amsterdam.
Wel beetje te druk vond ik het, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik kon tussen kilometer 35-40 zelfs nog versnellen.
Lekker gevoel was dat. Ik schrijf er zeker nog een blogje over!
Zou een van jullie kunnen reageren op mijn bevinding (in deze groep, maar ook in een andere) dat het trainen volgens de 100dagen-methode lijkt te leiden tot meer en langduriger spierpijn (bovenbeen voorzijde, kuit) dan bij trainen volgens traditionele methodes (met lange duurlopen)?
Er zijn mensen die hebben spierpijn, maar er zijn er ook veel die nergens last van hebben. We kunnen hier dan ook weinig over zeggen. Hetzelfde geldt voor mensen die een regulier schema volgen. Sommigen hebben wel last van spierpijn of blessures en anderen helemaal niet. Het heeft ook veel te maken met looptechniek, loophistorie, lichaamsbouw, etc.
We gaan kijken of we hier ook meer onderzoek naar kunnen doen, want we kunnen geen conclusies trekken als we niet op de juiste manier vergelijken. Ik had na Rotterdam veel spierpijn, maar na Amsterdam bijna niet.
Overigens sta ik persoonlijk liever fit aan de start en ga ik fit over de finish met een beetje spierpijn, dan dat ik al vermoeid ben gedurende de hele periode ervoor. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
Da's een leuk antwoord: onderzoek doen. Ik werk op het UMC Utrecht, waar zorg en onderzoek hand in hand gaan (Koen was onlangs bij ons te gast). Het lijkt me een leuke vraag om onderzoek naar te doen bij jullie groeiende populatie hardlopers: resulteert trainen met de 100dagen-methode tot meer en/of langduriger spierpijn na de halve/hele marathon? Op basis van N=2 kun je hier inderdaad geen uitspraken over doen, hoewel ik het verschil tussen deze halve marathon en de vorige 8 wel opvallend vond.
Tot slot ben ik het met je eens dat fit voelen tijdens de wedstrijd (en in de aanloop er naartoe) een groot goed is.