Verdeling type trainingen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marjolijn40

Verdeling type trainingen

Bericht door Marjolijn40 »

Hallo,

Ik heb een relatief simpele vraag:
Hoe verdeel ik de 4 type trainingen over mijn week als ik op woensdag en in het weekend de meeste tijd heb om te lopen? Ik vind het namelijk lastig om in te schatten hoe je dit het meest effectief verdeelt. Wanneer hou je rust en welke trainingen kun je wel na elkaar doen qua dagen?

Ik hoor graag.
Gr Marjolijn
RunningRob - Sportrusten

Re: Verdeling type trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolijn,

De zaak is de rustdagen over de week te verdelen. En als je in de weekenden en op de woensdag wil trainen lukt dus niet :D
Dan heb je altijd een moment dat je twee rustdagen achter elkaar hebt.

Probeer hier flexibel mee om te gaan, dus je kunt de ene week op dinsdag en woensdag doen en de week erna op woensdag en donderdag, en misschien een keer een weekend training op maandag of vrijdag.

Verder kun je de lange marathontraining combineren met vogels kijken en de kortere marathontraining met de intensieve.

Kun je hiermee verder?

Blijde groet,
Rob
Marjolijn40

Hallo Rob,

Hier kan ik zeker wat mee!
Ik bedoelde dat ik vooral op de woensdag en op zaterdag/zondag meer tijd heb. De andere dagen kan ik wel trainen maar komt niet altijd lekker uit met mijn werk.
Ik was vooral nieuwsgierig hoe je de type trainingen over de dagen verspreid; plan je altijd rust na een lange training of juist na een intensieve training? Misschien zijn er juist resultaten bekend dat je juist het meest effectief traint als je een bepaalde volgorde in de trainingen aan brengt?

Je gaf in ieder geval advies om flexibel te zijn en bepaalde trainingen te combineren dus daar kan ik verder mee. De rest was meer uit nieuwsgierigheid.

Ik ga lekker verder.
Hartelijke groet,
Marjolijn
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marjolein,

De twee trainingen op marathonhartslag zou ik niet na elkaar plannen, dus zonder rustdag ertussen, vandaar mijn combinatie advies :)

De trainingen op marathonhartslag vergen de langste herstelperiode, maar mijn ervaring is wel dat de intensieve training het meest blessuregevoelig is.

Er is, voor zover ik weet, geen onderzoek bekend of een bepaalde volgorde van trainingen binnen de week meer of minder resultaat geeft. Het is meer een kwestie van zorgen dat je goed hersteld bent voordat je weer aan een training begint en je gevoel en je rusthartslag kunnen hierbij helpen.

Blijde groet,
Rob
Marjolijn40

Hallo Rob,

Ik ben toch nog aan het worstelen met de verdeling van de trainingen.
Eerder gaf je me het advies om de lange marathontraining te combineren met vogels kijken. En de korte marathontraining met de intensieve training te combineren.
Na zondag heb ik sowieso mijn 10k 'bijgesteld'. Mijn basis qua hardlopen was toch iets verder weggezakt dan ik dacht. Dus heb ik hem van 52 naar 53 gezet. Dat vind ik het probleem niet.

Toen keek ik opnieuw naar mijn weekverdeling qua trainingen in mijn weekschema. Dan valt het mij op (na mijn aanpassingen) dat ik in mijn schema zie dat juist de intensieve training gecombineerd wordt met de lange marathontraining. En dat de korte marathontraining gecombineerd wordt met vogels kijken.

Om de proef op de som te nemen en dit handmatig nog aan te passen, zag ik na 'opslaan' geen verschil.

Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat ik na een intensieve loop op dinsdag, de training op woensdag 'beter' zal volhouden als ik de lange marathontraining kan uitvoeren (dit omdat mijn hartslag dan minder hoog is).
Of belast ik mijn lichaam dan juist zwaarder dan de korte marathontraining? En loop ik het risico dat ik minder herstel...….?

Kortom, ik heb toch nog graag wat tekst en uitleg nodig want ik zie het niet terug in mijn schema.
Hartelijke groet,
Marjolijn
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marjolein,

De lange training is de training op marathonhartslag laag. Maar als je deze op woensdag zet dan zie je dat niet in het schema?

Laat het even weten want dan laat ik Mark er even naar kijken. Er zijn wat grote wijzigingen geweest in de software en het kan zijn dat een en ander nog niet helemaal goed gaat.

Je boerenverstand heeft het bij het rechte eind, zo denk ik ook :)

Blijde groet,
Rob
Marjolijn40

Hoi Rob,

Beetje late reactie, heb wat lopen kwakkelen met een blessure, niet fit en heb wel door getraind maar dan iets meer met de handrem er op.

Ik heb net alle gegevens weer digitaal ingevoerd (ben nog beetje van de oude stempel en had aantekeningen gemaakt).
Ik zie toch dat hij mijn schema niet goed aanpast ondanks mijn wijzigingen.
Dus onderstaand probleem (verkeerde combi's van trainingen) zie ik nog steeds. Ondanks dat ik vraag om mijn schema aan te passen (vanavond nog).

Willen jullie hier nog eens naar kijken?

Alvast bedankt,
Gr. Marjolijn.
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Ha Marjolijn,

Dat ging inderdaad niet goed bij jouw schema.

Het zou goed moeten staan. Zou je nog eens willen kijken?
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Plaats reactie