Marathon Berlijn

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Robert_E

Marathon Berlijn

Bericht door Robert_E »

Na diverse marathons met traditioneel schema gelopen te hebben was dit mijn eerste met sportrusten.
De trainingen zijn goed verlopen voor mijn gevoel. Minder kilometers, maar meer op marathonrecord voelt goed.
Had wel meer progressie in snelheid verwacht. Mijn 10km trainingen bleven op dezelfde tijd steken.
Bleef daarmee dik boven mijn pr. Een marathontijd van 4u09 was de verwachting vanuit de 10km tijd van 49minuten.
Aangezien mijn trainingen een km tijd van 5:35-5:40 lieten zien hoopte ik op een tijd rond de 4 uur.
Dit zou moeten kunnen gezien mijn pr van 3u51. Tot zover de voorbereiding.

Marathondag. Om 9:30 passeer ik de startlijn terwijl er een paar druppen regen vallen.
Er is meer regen voorspeld en die volgt ook vanaf 20km. Kletsnat zal ik de finish halen.
Mijn eerste 14km loop ik op de lage marathonhartslag. Voelt soepel aan en gemiddelde km tijd ligt op 5:39.
Prima op schema voor 4 uur lijkt het, maar na 14km loop ik al 230meter meer dan de borden aangeven.
Hmmm. Even in de gaten houden.
De volgende 14km schakel ik naar de hogere marathonhartslag. Het tempo blijft constant tussen 5:39/5:42.

Halverwege klok ik een tijd van 2:02:05 gebaseerd op de boog van de organisatie. Op mijn horloge heb ik inmiddels al 400mtr meer staan. Een tijd van 4 uur lijkt nog steeds haalbaar. Tot 28km houd ik de hogere hartslag aan en daarna wil ik versnellen.
Ondanks dat het tot 34km goed aanvoelt kan ik niet versnellen. De hartslag gaat wel nog circa 6 slagen omhoog, maar stijver wordende hamstrings beletten mij sneller te gaan. Ik ga zelfs 15sec per km langzamer lopen.
Komt dit door de regen? Te weinig omvang getraind? Vorm van de dag?
Hoe dan ook, 4uur zit er vandaag niet in en dat accepteer ik. Doe mijn best om tempo te houden.
In de laatste 2km kan ik nog iets versnellen om uiteindelijk in 4:05:38 over de finish te komen.
Blij dat ik er ben, maar ook beseffend dat ik goed gelopen heb. Slechts 1min verval op de 2e helft.
Mijn horloge geeft uiteindelijk 42,83km aan. Hoor van meer lopers dat zij dit op hun horloge terugzien.

Ga nu herstellen en voor april 2020 staat Rotterdam op de planning.
Deze zal ik weer met het Sportrusten schema gaan trainen, want dat is me goed bevallen.
Wil deze keer wel een halve marathon als test inbouwen.

Sportieve groet,
Robert
Marieke7323

Re: Marathon Berlijn

Bericht door Marieke7323 »

Ha Robert,

wat een lekkere tijd! en zo goed ook gestart op de hartslag.Gefeliciteere!!! :)

groet Marieke
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon Berlijn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Robert,

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie! :D Hulde!
Ook gezien het geringe verval in de tweede helft, knap hoor! Is mijn nog niet gelukt.... ;)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie